Det ble en svært vellykket ledertur til København og Malmø sist helg i regi av Divisjonsforeningen. Tilsammen var 32 lederestyremedlemmer med på turen fra våre medlemsklubber, i tillegg til foredragsholderne Rasmus Mo fra Sogndal og Andre Paulsen fra NFF. Både faglig og sosialt holdt turen høyt nivå, og det var en fornøyd gjeng som returnerte hjem til sine respektive klubber.

Vi møttes fredag formiddag på Kastrup hvor turen gikk videre med buss til FC Københavns treningsanlegg på Fredriksberg. Der fikk vi møte Ståle Solbakken og Tom Høgli, som ga oss en svært interessant innføring i hvordan Nordens største fotballklubb er organisert og driftes, og ikke minst hva Ståle som kombinert hovedtrener / sportsdirektør legger vekt på i sitt arbeid. Tom fortalte om sin spillerkarriere som startet i Skånland OIF utenfor Harstad, via Bodø Glimt, Tromsø, Club Brugge og nå i FC København. Både Ståle og Tom ba oss som ledere om å tenke langsiktig og være tålmodige med tanke på utvikling av unge spillere. Det er mange som blomstrer først når de er godt over 20 år, og da må vi sørge for at spillerne ikke slutter som 16-17 åringer fordi de er lei fotball eller tror de er mislykket fordi ikke er førstelagsspillere før fylte 18.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Turen gikk så videre med buss til Malmø, hvor vi etter en god lunsj fikk besøk på hotellet vårt av hovedtrener i Malmø FF Åge Hareide. Han holdt et strålende, engasjert og givende foredrag for oss i 1,5 timer, med grundig gjennomgang av sin egen måte å tenke og jobbe på som trener. Og hvordan de jobber systematisk og grundig i Malmø FF med både å utvikle unge spillere og oredler og selger de som er klare for større klubber i Europa. Åge fortalte om den tøffe konkurransen i Allsvenskan og den fantastiske opplevelsen det er å spille Champions League for 2. året på rad.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Fredags kveld gjennomførte vi NFFs kurs Fotballeder 3, modul 1 – «Omdømme og stolthet», med en svært stolt og engasjert kursleder, Rasmus Mo fra Sogndal Toppfotball. Søndag formiddag var det dyktige Andre Paulsen fra NFF, som loset oss meget godt gjennom modul 3 «Veien til målet» i det samme Fotballederkurset. Vi takker både Andre og Rasmus for meget godt gjennomførte moduler og svært nyttig påfyll av kunnskap for oss ledere.

Det ble tid til 2 meget gode fotballkamper også, og vi satt ringside på Swedbank Arena lørdag ettermiddag når IFK Norrkøping slo Malmø FF 2-0 i siste serierunde og ble seriemestere i Allsvenskan. Søndag hadde vi gleden av å være i Telia Parken i København, når serieleder FCK vant hele 4-0 over FC Randers i dansk Superliga. Vi hadde flotte opplevelser på begge kampene, og særlig imponert ble vi av Norrkøpings supportere som laget fantastisk stemning både før, under og etter kampen i Malmø.

Malmø