Thomas Grevsnes Rekdal har levert en strålende sesong for Fredrikstad – samtidig som han har imponert som kaptein for G17-landslaget. Nå er midtbanetalentet kåret til Årets Talent i PostNord-ligaen.

Det sportslige nivået i PostNord-ligaen har vært høyere enn noen sinne denne sesongen. Samtidig har det dukket opp stadig flere store talenter som har blomstret i årets sesong, og det er bred enighet om at ligaen har vokst, og at den med det blir stadig viktigere som utviklingsnivå for norsk fotball generelt og for unge talenter spesielt.

At det kåres Årets Talent i PostNord-ligaen er sånn sett både viktig og riktig. Samtidig henger derfor prisen også spesielt høyt.

Årets kåring er den tredje i rekken. Markus Solbakken fra HamKam fikk den i fjor, Kasper Nissen mottok prisen for sin innsats for Nest-Sotra i 2016.

Rett før lørdagens serieavslutning på Fredrikstad-stadion fikk også Thomas Rekdal prisen, som er på en inngravert vase og 20.000 kroner til spilleren samt 20.000 kroner til spillerens klubb.

Gunnar Halle var selv med g forestod utdelingen til Thomas Rekdal. Foto: Thomas Andersen

– Thomas har hatt en flott utvikling gjennom spill for FFK denne sesongen. PostNord-ligaen har vært en flott utviklingsarena for han. Han har også vært en viktig spiller for G-17 landslaget med EM-sluttspill og kvartfinale som høydepunktene – og selvfølgelig hans to scoringer mot Sverige i gruppespillet, sier G17-landslagstrener Gunnar Halle.

Halle var selv en av de som forestod utdelingen på Fredrikstad stadion – sammen med Arne Knoph fra Divisjonsforeningen samt Ronny Grøtvedt fra PostNord.

Det etter at først trenerne i PostNord-liga-klubbene har kunnet nominere inntil tre spillere opp til 21 år, hvorav maksimalt en fra egen klubb. Det ga nominasjoner på veldig mange store talenter. Fem av de som fikk flest, ble først plukket ut og presentert. En jury reduserte det så til tre kandidater; Sebastian Jarl fra Kjelsås og Oskar Løken fra Raufoss i tillegg altså til Rekdal.

Lørdag ble så vinneren avslørt og prisen overrakt. Og selv om det er mange spillere på yngre landslag og talenter som har markert seg betydelig i årets sesong, falt valget på 17-åringen fra Fredrikstad,

Thomas har vært sentral og meget god på Fredrikstads midtbane, og har markert seg med sin gode teknikk, en strålende venstrefot og ikke minst sin store spilleforståelse.

Thomas Rekdal spilte igjen en god kamp p åFredrikstads midtbane. Foto: Thomas Andersen

– Jeg har hatt gleden av å se Thomas live flere ganger denne sesongen – i tillegg til mange kamper på stream, og så fort en unggutt som markerte seg med spilleforståelse og pasningsfot – og blant mye, så jeg hans perle av en scoring borte mot Raufoss.Det var mange meget gode kandidater til denne prisen i år, men Thomas er utvilsomt en verdig vinner, sier daglig leder i Divisjonsforeningen Arne Knoph.

Divisjonsforeningen gratulerer Thomas, samtidig som vi takker både trenerne, NFF og PostNord for godt samarbeid også med årets kåring.