To Oslo-lag har et solid grep om hver sin opprykksplass. Men i de andre avdelingene er kampen – om mulig – enda jevnere enn før nå fire runder før slutt.

Mandag vant Asker 4-2 over Stabæk 2 – en kamp som avsluttet den 22. serierunden. Samtidig sendte den Asker tilbake i opprykkskampen i PostNord-ligaens avdeling 1 – der spenningen i tabelltoppen bare økte etter helgens kamper.

Med bare fire kamper igjen, er det her fortsatt seks lag som i høyeste grad er med i opprykkskampen.

Men det er ikke bare der spenningen er stor.  I helgen skiftet tabell-ledelsen i tre Norsk Tipping-avdelinger i løpet av helgens kamper. Og i to av dem skiftet den tilbake noen spilte minutter senere.

Hva er så avgjort i PostNord- og Norsk Tipping-ligaen når vi nå er inne i seriespillets siste måned?

• Opprykk: Skeid (PostNord-ligaen avd 2) og Oppsal (Norsk Tipping-ligaen avd 1) er ikke sikre, men har begge et godt grep om å ta steget ett hakk opp.
  • Opprykk: Det eneste som er sikkert i de andre avdelingene er at ingen ting er sikkert – men høyst spennende.
  • Nedrykk PostNord: Ingen er helt klare i PostNord-ligaen, men tradisjonsrike klubber som Hønefoss og Vard Haugesund trenger begge et lite mirakel. Det er med på å understreke kvaliteten det er blitt på dette nivået.
  • Nedrykk Norsk Tipping-ligaen: Hødd 2, Selbak, Egersund 2, Åssiden, Varegg og Ottestad må ned i 4. divisjon.
  • Nedrykk Norsk Tipping-ligaen: Førde og Sortland kan begge oppleve at selv ikke fire seire på de fire siste rundene er nok til å overleve. Også Kristiansund 2, Skedsmo, Østsiden og Stålkameratene er blant de med en veldig vanskelig situasjon.

Her får du status på de to avdelingene i PostNord-ligaen og de seks avdelingene i Norsk Tipping-ligaen.

POSTNORD-LIGAEN AVD 1:

• Raufoss (44 p) leder, Fredrikstad (42) følger nærmest. Men begge tapte i helgen, og dermed kom Asker (41), Elverum (41) og Grorud (40) tre poeng nærmere. Også Alta (39) er med i opprykkskampen. Kun 5 poeng skiller de 6 øverste i ligaen.
  • I andre enden krabbet Fram Larvik over nedrykksstreken denne helgen. Fem lag kjemper for å unngå nedrykk: Odd 2 (21 p), Fram (20), Nybergsund (19), Stabæk 2 (15) og Hønefoss (11). Sistnevnte tapte mot Fram nå, og trenger minst ett mirakel for å overleve.

POSTNORD-LIGAEN AVD 2:

• Skeid kan antagelig snart gratuleres med opprykk. Oslo-laget leder med 8 poeng og har et solid grep om plassen i OBOS-ligaen.
  • Til gjengjeld er det meget jevnt i kampen om andreplassen som gir opprykkskvalifisering. Egersunds (39), Hødd (39), KFUM (37) og Arendal (36) kjemper hardt om den. Bryne (34) klarte bare 2-2 mot tabelljumbo Vard mandag – og er hektet litt av.
  • I andre enden er det også jevnt. Bare tre av kvintetten Nardo (26), Vålerenga 2 (25), Fløy (23), Stjørdals-Blink (22) og Vidar (21) kan sikre seg ny kontrakt.
  • Nevnte Vard synes fortapt etter mandagens poengdeling. 12 poeng gjenstår å spille om, like mange som Vard har tatt på de første 22 rundene – de er med det 11 poeng unna plassen over streken.

NORSKTIPPING-LIGAEN AVD 1

• Oppsal har opprykket halvveis nede i lomma. Leder avdelingen med 10 (!) poeng og kan avgjøre også i teorien hjemme mot Lokomotiv Oslo på lørdag.
  • Til gjengjeld er det veldig jevnt i kampen for å unngå nedrykk. Halve kvartetten av Ready (26), Herd (25), Rilindja (25) og KFUM 2 (23)
  • Kristiansund 2 (17) må antagelig vinne resten for å overleve. Det blir tøft.
  • Hødd 2 vant riktignok mandag, men er likevel klare for 4. divisjon. Laget ligger «bare» 12 poeng bak streken, men innbyrdes oppgjør betyr at laget er nede også i teorien.
  • Tabellen her

NORSK TIPPING-LIGAEN AVD 2:

• Eidsvold Turn har ledet avdelingen i samtlige runder – inntil nå. Tap borte mot hjemmesterke Vestfossen, gjorde at Kvik Halden smatt forbi og leder avdelingen ett poeng foran Eisvold Turn.
  • I bunn har Selbak (3) forlengst rykket ned, mens Skedsmo (17) og Østsiden (18) er i alvorlig trøbbel. Også Bjørnevatn (21) har en solid jobb å gjøre for å hente inn Skjetten (25).
  • Tabellen her

NORSK TIPPING-LIGAEN AVD 3:

• Nok en avdeling med tett og jevn kamp i toppen. Sola (45), Vindbjart (44) og Ørn Horten (42) ligger best an. FK Tønsberg (39) tapte for Halsen (38) i helgen, noe som fort betyr at de begge er hektet av.
  • Egersunds 2 og Åssiden rykker begge ned.
  • Urædd vant 3-2 over Sandefjord 2 (29 p) mandag, og har fortsatt et håp. Men det er fortsatt 6 poeng til nettopp Sandefjord 2, som ligger rett over streken. Mellom de to ligger Start 2 (28). Heller ikke Pors (3) og Donn (31) er heller ikke trygge – og også Madla (33) og Staal Jørpeland (33) bør ta noen poeng til for å være helt sikre på ny kontrakt.
  • Tabellen her

NORSK TIPPING-LIGAEN AVD 4:

• Dramatisk i toppen av denne avdelingen i helgen. Topplagene Lysekloster og Sotra møttes – og Lysekloster ledet 2-0. Med det hadde de også overtatt serieledelsen. Men Sotra kom tilbake og utlignet til 2-2. Dermed topper de fortsatt, ett poeng foran Lysekloster.
  • FK Fyllingsdalen kunne passert dem begge, men tapte litt overraskende for Vardeneset. Dermed ligger Fyllingsdalen ett poeng bak Lysekloster. Lysekloster og Fyllingsdalen møtes om to uker.
  • I bunn har Varegg forlengst vært fortapt og rykker ned til 4. divisjon.
  • Førde (16) er også i alvorlig trøbbel. Laget må vinne alle de fire siste, men kan fort oppleve at selv ikke det er nok.
  • Ytterligere fem lag kjemper for å unngå de to siste nedrykksplassene: Fana (28), Sogndal 2 (28), Stord (26), Tertnes (24) og Øystese (23)
  • Tabellen her

NORSK TIPPING-LIGAEN AVD 5:

• Byåsen og Rosenborg 2 har jaktet hverandre hele sesongen. Byåsen doblet forspranget til 6 poeng for en uke siden – og har et visst grep om opprykket. Men lagene møtes i nest siste serierunde (20.10) på Byåsen Arena.
  • I bunn ble Ottestads nedrykk definitivt i helgen. 0-4 mot Tillerbyen betyr 15 poeng opp til sikker plass når det bare er fire serierunder igjen.
  • Kampen for å ungå de tre andre nedrykksplassene er hard. Løten (23), Orkla (23) og Tynset (25) ligger under streken, men verken Levanger 2 (28), Melhus (28) eller Kolstad (29) kan føle seg trygge. I teorien kan det også bli ubehagelig for Steinkjer (31) og endog Verdal (32).
  • Tabellen her

NORSK TIPPING-LIGAEN AVD 6:

• Igjen en avdeling med stor dramatikk i kampen om opprykket. Senja var serieleder i 14 minutter på søndag – inntil Lyn utlignet til 2-2 i toppkampen dem i mellom. Dermed tok Lyn tabelltoppen tilbake.
  • Samtidig vant Frigg igjen, lagets 12 strake uten tap. De klatret med det opp mellom Lyn og Senja, på bedre målforskjell enn sistnevnte. Og Frigg har igjen begge de to andre – Lyn allerede nå på lørdag.
  • Ingen er helt fortapt i bunn, men det ser tøft ut for Sortland (12 p), som antagelig må vinne resten for å overleve. Også Stålkameratene (15) får det tøft med seks poeng opp til «streken» nå.
  • Men kampen for å unngå de to siste nedrykksplassene er høyst uviss. Skarp (22) og Melbo (21) ligger rett over streken nå, Korsvoll (21) og Skjervøy (20) rett under.
  • Selv ikke målforskjellen skiller Melbo over og Korsvoll under streken nå. Begge her 21 poeng og 21 minusmål. Men Melbos 31-52 mot Korsvolls 22-43 skiller akkurat nå.