I fjor røk plassen i PostNord-ligaen på overtid i siste serierunde. I år feiret Stjørdals-Blink returen rekordtidlig. På en helg der også Fløy kunne sprette champagnen.

Det var definitivt dramatisk i fjor høst – da omleggingen til ny og spisset serieordning ga en høydramatisk kamp for å komme med blant de syv øverste som fikk plass i årets PostNord-liga. I avdeling 2 var dramatikken dengang ekstra stor. Stjørdals-Blink var ett av fire lag som kjempet om de to siste plassene på øvre halvdel foran siste serierunde. Selv gjorde Blink definitivt jobben dengang – og vant 4-0 mot Nardo. Det var ikke nok til å hente inn nettopp Nardo, som endte på plassen foran. Men helt til det siste så det ut som Blink ville passere Byåsen og klatre opp på 7. plassen.

Men på overtid i sin kamp mot RBK 2 fikk Byåsen straffe. Den ble satt i mål til 2-1-seier for dem – som med det sendte Blink ned på 8. plassen på en meget jevn tabell: Nybergsund ble nr 5 (40 p), Byåsen nr 6 (40), Nardo nr 7 (39), Blink nr 8 (38) og Brattvåg nr 9 (38). Båd eBlink og Brattvåg hadde for øvrig bedre målforskjell enn Byåsen og Nardo.

Men Stjørdals-Blink ristet åpenbart skuffelsen av seg i løpet av vinteren. For i årets seriespill har de vært helt overlegne.

Og med 6-1 (!) over Orkla lørdag, kunne opprykkejubelen slippes løs – selv om fem serierunder gjenstår.

Det er «personlig rekord» for en klubb som jublet tidlig for opprykk også i 2014. Dengang smalt champagnen 28. september, i år skriver vi altså 16. september når avgjørelsen var tatt. Hele 20 poeng skiller nemlig ned til tabelltoer Kolstad når det gjenstår 15 poeng å spille om.

Fløy kunne juble for et suverent opprykk fem serierunder før slutt. 2-1 over Sola betyr at de leder avdeling 3 med 16 poeng.

Fløy tilbake

De samme jublescenene kunne altså også slippes løs på Sørlandet. Der Blink har vært suverene i Norsk Tipping-ligaens avdeling 5, har nemlig Fløy vært helt overlegne i avdeling 3.

Og med 2-1-seier borte mot Sola, kunne laget fra Flekkerøy juble for plass i PostNord-ligaen. Avstanden ned til tabelltoer Pors er nemlig nå på 16 poeng.

Dermed er Fløy klar for nye PostNord-ligaen neste sesong. Som Stjørdals-Blink spilte laget PostNord også i fjor. De var dog lenger unna å komme med dengang, men brukte fjoråret til å bygge opp et lag som virkelig har flydd gjennom årets seriespill.

Fløy er da også en klubb som har holdt til i seriesystemets tredje nivå permanent fra 2005 – men med omleggingen av seriespillet er de nå på et nivå som er betydelig oppgradert.

Vant til opprykkskamp

Stjørdals-Blink har på sin side spilt i 3. divisjon de fleste sesongene på 2000-tallet. Men der har laget både preget toppkamp og opprykksdueller år etter år.

Laget rykket altså opp i 2014. Seriemesterskap i 3. divisjon ble det også to ganger tidligere (i 2004 og 2010), men dengang måtte man gjennom kvalifisering mot en annen avdelingsvinner – og begge gangene endte det med tap.

Nesten-opprykk ble det også i år etter år. Laget har eksempelvis 4 andre- og 3 tredjeplasser i divisjonen – blant annet ble laget nummer to alle årene mellom seriegullet i 2010 og opprykket i 2014.

Men i år ble det alt annet enn nesten.

Champagnen spratt rekordtidlig for Stjørdals-Blink. 20 poeng leder laget avdeling 5 med når fem serierunder nå gjenstår.

Divisjonsforeningen gratulerer hele Stjørdals-Blink, med trenerne Are Tronseth og Terje Sandmæl i spissen med sitt opprykk. Og vi gratulerer Fløy med trener Nikola Trajkovic, den evige primus Dagfinn Grastveit og alle andre på Flekkerøys (nei, vi har ikke glemt Divisjonsforeningens styreleder Kari Lindevik på den lista)  med opprykk.

P.S.: Lyn, Moss, Brattvåg og Mjølner leder de fire andre avdelingene i Norsk Tipping-ligaen. Men der er intet avgjort ennå.