Fredag 13. november kom rapporten som viser den økonomiske status og utvikling første halvår 2020 for klubbene i Eliteserien, OBOS-ligaen, Toppserien kvinner, 1. divisjon kvinner og vår egen PostNord-liga. Samtlige klubber har fått sterkt reduserte inntekter på grunn av Covid-19 pandemien, men de aller fleste har også klart å nedjustere kostnadene tilsvarende.

I følge rapporten fra Rune Nordhaug, seksjonsleder Klubbstøtte hos NFF, Klubbene i PostNord-ligaen har opplevd en inntektssvikt på litt over seks prosent, mens de har evnet å justere kostnadene ned med 25 prallene at sponsorer i stor grad fortsatt støtter opp om klubbene i denne vanskelige perioden. Klubbene i PostNord-ligaen har fått utbetalt 21,4 millioner kroner fra krisepakken, som regnskapsføres andre halvår 2020.

Her er hele rapporten fra Norges Fotballforbund med oversikt over klubbenes økonomiske utvikling og status i norsk fotball, inkludert våre to avdelinger i PostNord-ligaen.

Sluttspillet i PostNord-ligaen

I en situasjon der smittetrykket øker flere steder i landet, finner NFF det unødig å gjennomføre kamper som ikke har betydning. Flere klubber har også henvendt seg til NFF med sin bekymring om reiser og smitteutvikling. I avdeling 1 er Fredrikstad allerede klar for opprykk til OBOS ligaen og Skeid skal spille play off mot nr. 2 i avd. 2. Med bakgrunn i dette termineres gjenstående kamper for sluttspill PostNord avd. 1 med unntak av:

Skeid – Fredrikstad og Brattvåg – Skeid. Disse spilles da Skeid spiller soner karantene i begge disse kamper.

I avdeling 2 gjennomføres de 2 siste sluttspillrundene som planlagt. Bryne er klar for opprykk, men kampen om den attraktive 2. plassen som gir rett til kvalik er fortsatt helt åpen mellom Egersund, Vard og Asker. Og Asker spiller sin 6. og siste kamp i sluttspillet kl. 1400 søndag, på bortebane mot Fløy. Med seier og 3 poeng der vil Asker legge ekstra press på Egersund og Vard foran siste sluttspillrunde neste helg. Da tar Egersund den korte turen til Bryne og et durabelig lokaloppgjør på Bryne stadion, mens Vard Haugesund har fordelen av hjemmebane mot sterke Arendal. To veldig spennende kamper som vil avgjøre kvalikplassen i avdeling 2.