Helgens lederutviklingsweekend på Ullevaal blir spekket med godt innhold, både på og utenfor banen. Eller kanskje man skulle si både i og utenfor garderoben.

Fredag kl 10 samles rundt 50 klubbledere fra Divisjonsforeningen til tre dager med faglig påfyll, gode aktiviteter, nyttige foredrag og utveksling av erfaringer. At så mange samles midt i en travel høstsesong er bra, og bekrefter viktigheten av disse gode møteplassene for klubber på de to «nye nivåene» i norsk fotball.

Samtidig er programmet nå slik at de klubbledere som ikke har anledning denne gang, nok vil føle de går glipp av noe. Og kanskje snur enda flere stener for å bli med neste gang.

Både opphold og samlingen for øvrig er gratis for klubbene – som endog kan søke på utviklingsmidler på bakgrunn av deltagelsen i dette som inngår i DFs lederprogram.

Det hele starter fredag kl. 10 – og deltagerne har ikke vært der mange minuttene før de får lansert en viktig og god nyhet for klubber såvel som ligaer.

DFs lederkurs

Deretter starter nye moduler i DFs lederprogram, der det denne gang står tre viktige overskrifter på agendaen:

• Del 1 – Markedsføring (fredag 11.00-16.30)
    • Hvordan har markedsbudsjettet utviklet seg i klubbene de siste 3 årene, hvordan jobbes det for å nå budsjettene og hva er de største utfordringene
  • Del 2 – Økonomisk barekraft (lørdag 09.30-13.00)
    • Hvordan er økonomiutviklingen for klubbene i PostNord-ligaen og Norsk Tipping-ligaen, hvordan er sammenhengen mellom budsjett og resultat, likviditet og andre utfordringer
  • Del 3 – Spillerlogistikk (lørdag 13.45-16.00)
    • Har klubbene på disse nivåene en plan for spillerlogistikken som også innbefatter salg av spillere som en potensiell inntektskilde? Hvordan blir man en del av en verdikjede der tallene stadig øker? Hvor ligger utfordringene?

Erik Soler og Jo Bergsvand (bildet) er ansvarlig for programmet. De har med seg både ny og grundig fakta – og ikke minst bidragsytere fra talerstolen som sponsoransvarlig i PostNord Lars Smith, advokat og spesialist på idrettens regelverk Thomas Kristensen, klubbinnledninger (best practise).

Sentrale folk fra NFF, DF og Toppfotballsenteret skal også prate til klubbenes folk denne helgen.

Landskamp og 7-dobbel tippekamp

Fredag kveld blir det landskamp (Norge – Azerbajdzan) – og muligens en positiv overraskelse i forbindelse med det.

Og fotball blir det også tid til på lørdagen. Fra lederutviklingsdiskusjoner flytter forsamlingen seg til nye lokaler på Ullevaal og «tippekampen x 7» – visning av syv ulike PostNord-ligakamper samtidig, alle streames som kjent på Amedias nett. Her blir det løs snipp, tippekonkurranse og sikkert litt intern diskusjon mellom klubbenes ledere og hvem som egentlig er best.

Middag i landslagsgarderoben

Og fotballpraten – eller skal vi si garderobepraten – går nok livlig videre også, når treretters middag serveres i landslagsgarderoben – der Sander Berge & co (bildet) jo skiftet dagen før men der UBC byr på sine beste retter denne kvelden.

Det blir en spenstig og annerledes innledning på en sosial kveld.

Som igjen følges opp av nye gode faglige samtaler og foredrag søndag. Da blir det strategiske diskusjoner for å løfte ligaprodukt og Divisjonsforeningens arbeid – nå noen små uker etter at DF har fått ny daglig leder (Arne Knoph) på plass på kontoret på Ullevaal

Spillerutviklingssøndag

Søndag blir det ikke minst også et foredrag fra Rune Skarsfjord ved Toppfotballsenteret som gir en sniktitt på Akademiklassifiseringen og de siste trendene i spillerutviklingsarbeidet

Med andre ord en spekket helg – med et av de mest spennende programmene DF har hatt på en klubbsamling. Når det på toppen er tid til gode diskusjoner mellom klubbene og det å løfte hverandre gjennom erfaringsutveksling og styrkede relasjoner i og rundt de faglige bolkene.

Program og informasjon skal være sendt til alle påmeldte deltagere, men dersom noen skulle mangle dette så send en mail til kari.lindevik@infocare.com

Styreleder Kari Lindevik og Divisjonsforeningen gleder seg til en meget spennende og faglig sammensatt helg for et bra besatt korps av klubbkledere.