– Et av norsk fotballs store konkurransefortrinn er klubbenes evne til å samarbeide, sa Erik Soler ved innledningen av en spekket lederutviklingshelg – som blant annet inneholdt 4,5 måneders arbeid.

Og la oss ta det siste først:

– Når vi er 45 mennesker samlet til et kurs som dette betyr det mer enn to arbeidsdager på hver. Det blir 90 arbeidsdager det – eller over 4 måneders arbeid for en person, regnet Erik Soler.

Erik Soler trakk paralleller fra det å lede New York Redbulls, via IK Start til Bryne og Junkeren.

Han la med det ballen rett i fanget på detalgerne i Divisjonsforeningens lederhelg på Ullevaal. For her nyttet det ikke bare å sitte ned og lytte. Her handlet det om å by på noe – til felles beste.

– Så vi bruker ikke tida på bullshit. Her skal det jobbes, sa en klokkeklar Solér.

Og fortsatte:

– Hva har du tenkt å putte i potten selv, slik at de andre får sine forventninger oppfylt.

Den kjente fotballmannen – med sin mangfoldige erfaringer fra både inn- og utland – står sammen med Jo Bergsvand for regien i DFs lederprogram.

– Jeg er utrolig glad for at Divisjonsforeningen satser på ledertrening. Det blir mye god fotballutvikling av gode ledere, understreket Solér.

Tallrikt og engasjerte ledere fra klubbene.

Helgens samling med ledere fra PostNord-liga-klubber og Norsk Tipping-klubber ble da også en helg der deltagerne la mye i potten. Og responsen tydet på at det ga mye tilbake. Med hovedvekt på temaene markedsføring, økonomisk bærekraft og spillerlogistikk ble det hentet frem både gode og mindre gode eksempler – og ikke minst diskutert ivrig og nyttig. For klubber kan lære av hverandre, enten det er snakk om Junkeren, Varegg, Bryne eller Fana.

Hvordan bli en del av verdikjeden?

Og man kan la seg inspirere av mulighetene på dette for norsk fotball helt avgjørende utviklingsnivået. For det er herfra spillere som Sander Berge kommer – en historie som nettopp ble brukt som eksempel ved inngangen til en aktiv spillerlogistikk-diskusjon og å finne sin plass i verdikjeden.

Det ble tid til både disksjon om Sander Berges overgangsspekulasjoner og å se samme Berge i landskamp. Her Endre Leiknes fra Finnsnes, Hugo Kjelseth fra Harstad og Sten Stensrud fra Nardo.

– Det er samme type problemstillinger og mange av de samme spørsmålene her som i toppfotballen og i den internasjonale fotballen – selv om det er et ulikt antall nuller foran komma, illustrerte Jo Bergsvand, selv med mange års erfaring fra jobb i Norsk Toppfotball og spill i Vålerenga, nå styreleder i Kjelsås i PostNord-ligaen.

Bergsvand og Soler ledet altså mye av det faglige fredag og lørdag, men helgen bød også på flere innslag fra andre innledere og foredragsholdere. Blant dem sponsoransvarlig i PostNord Lars Smith, advokat Thomas Kristensen og Toppfotballsenterets Rune Skarsfjord. Og så bidro klubbene godt som innledere selv.

Lars Smith fra PostNord fortalte klubbene om ligasponsorens tanker om samarbeidet.

I tillegg fikk klubbene presentert en rykende fersk og viktig nyhet fredag – Amediaavtalen som fra neste år innlemmer begge DF-nivåene.

Det ga fruktbare diskusjoner i gruppearbeid og i oppsummeringer. Som fortsatte utover kvelder som ellers bød på landskamp og norsk seier fredag og blant annet en høyst spesiell – og særdeles humørfyllt middag i landslagsgarderoben lørdag.

Det er sjelden jeg har ledd så mye.

Garderobepraten kom lett da 45 fotballledere fikk servert en treretters i landslagsgarderoben.

Det sa Brynes daglige leder Asle Tjøtta etter en kveld med god mat og – bokstavelig talt – god garderobeprat.

Samme Tjøtta bidro sterkt hele helgen, blant annet med å fortelle om Brynes utfordringer og bevisste plan for å nå toppen i norsk fotball igjen. Og var samtidig tydelig på at selv om han kommer fra en klubb med et av de største systemene og budsjettene har han mye å hente av dialogen med kollegene i DF.

Brynes mange år i elite- og OBOS-liganivå har gjennom NTF lært ham noe av styrken i det å være med i et slikt fellesskap som klubbenes interesseorganisasjon er. Og i Divisjonsforeningen har samme mentalitet og vilje til å dele kunnskap og erfaringer nå spredd seg stadig sterkere. DF har jo økt betydelig etter omleggingen av seriesystemet.

Klubbene så på 7 PostNord-liga-kamper samtidig. Brynes Asle Tjøtta og Fanas Kim Rune Hellesund hadde felles interesse og glede i Fanas ledermål mot Brynes opprykkskonkurrent Nest-Sotra.

Divisjonsforeningen jobber nå for klubbene både på PostNord-liga og Norsk Tipping-liga-nivå – noe som betyr en interesseorganisasjon med 93 medlemsklubber. Det gjør den til landets største sådanne – med klubber lokalisert fra Alta i Nord til Flekkerøya i Sør.

Flying start

Selv er DF nå etablert med nyansatt daglig leder Arne Knoph på kontoret på Ullevaal stadion – samlokalisert med søsterorganisjonene Serieforeningen for Kvinner og Norsk Toppfotball. Og man har nå altså fått en flying start på den nye tiden med en endret seriestruktur som har gitt et solid sportslig løft, en ny og langsiktig medieavtale og altså en samling der felleskapsforståelsen ble ytterligere styrket.

For som Erik Solér sa det:

Vi duellerer jo på banen, men det er visse ting vi ikke konkurrerer på. Kunnskap er en av dem.

Vi konkurrerer ikke på kompetanse, sa Erik Soler og satte igang tanker hos Fanas Kristian Jæger.

– Vi er en del av en enorm bevegelse. Og jobber vi sammen betyr det en enorm kraft, supplerte Jo Bergsvand.

Det en kraft som naturlig nok også skal styrkes utenom disse konkrete storsamlingene. Gjennom felles utvikling av både «verktøykasser», faglige overføringer og styrkede relasjoner fra andre i samme prosesser.

P.S.: Deltagerne på helgens samling vil få tilsendt oppsummeringer og presentasjoner.

Stort engasjement og ivrig prat da klubbenes folk jobbet i grupper med klubber i samme situasjon.