KFUM dominerte stort i den første kvalifiseringskampen mot Fredrikstad. Sånn sett var det helt fortjent at Kåffa tar med seg en 3-0-ledelse før returen på Fredrikstad stadion.

At seieren ikke ble større kan FFK takke keeper Håvard Grøntvedt Jensen for. Han vartet nemlig opp med flere klasseredninger – og sikret med det en viss spenning foran returen i Fredrikstad lørdag om 10. november.

Men vurdert ut fra 90 minutter på KFUM-Arena, må Fredrikstad-laget løfte seg mange hakk mot et KFUM-lag som sprudlet offensivt og som hadde god kontroll på gjestenes forsøk i store deler av kampen.

Se høydepunkter fra kampen her:

Det begynte nemlig med et jevnt Kåffa-trykk og Grøntvedt Jensen måtte hente frem to klasseredninger, mens et par andre avslutninger endte like utenfor FFK-keeperens mål. Dermed stod det 0-0 helt til Moses Mawa kom gjennom og ordnet hjemmeledelse fem minutter før halvtidshvilen.

Det vekket FFK, som hevet seg inn mot pause – uten å skape sjanser. Det gjorde i stedet KFUM da lagene kom ut igjen etter garderobepraten. Og bare fire minutter etter sidebytte kunne Tore Andre Hagbø Sørås doble til 2-0.

Igjen hevet FFK seg noe – til en omgang som ble riktig så underholdende, ikke minst for det nøytrale øye. For begge lag skapte muligheter i noen intense minutter der også KFUMs keeper Knut Andre Søyland Skjærstein imponerte med gode redninger på flere gode FFK-avskutninger.

Men igjen var det KFUM som hadde de aller største sjansene, og Grøntvedt Jensen hadde – blant mye – to enorme redninger når vertene slapp helt fri foran FFK-keeperen.

Og så lenge det stod 2-0, levde både denne kampen og ikke minst dobbelkampen som denne kvalifiseringsrunden består av. Desto verre for Fredrikstad at KFUM skulle få sitt tredje. Og som på nummer to kom den etter en corner, der Mansour Gueye fikk mer tid enn han burde inne i fem-meteren – og takket for det med å sette 3-0.

Det betyr at KFUM har et bra grep foran returen. Men fortsatt er man bare halvveis i denne duellen.

– Dette er selvfølgelig ikke over, men i dag må vi også hylle gutta for den prestasjonen som gjøres, sa KFUM-trener Jørgen Isnes til klubbens hjemmeside etter kampen.

Thomas Rekdal og FFK må snu 0-3 når KFUM kommer til Fredrikstad neste lørdag Foto: Thomas Andersen

1.436 tilskuere så kampen – noe som betød fullsatt og fest på KFUM-Arena. Men neste lørdag blir det langt flere på Fredrikstad Stadion. Og større undre har skjedd enn at Per-Mathias Høgmos menn skal klare å snu dette. Den jobben – og ikke minst troen på den – begynte FFK-treneren med i det kampen ble blåst av.

– Vi gir bort for mange målsjanser. Men vi må nå «nulle» ut det her. Vi skal spille ny kamp, sa Høgmo til Nettavisen.

Men på den andre siden har han en offensiv Jørgen Isnes og et KFUM-lag som spiller med stor variasjon og tempo – og som tenker å gjenta det om en uke.

– Nå handler det om å nullstille. Budskapet i garderoben etter kampen, var at vi må opp et knepp for å vinne på Fredrikstad stadion. For det skal vi gå for, sa han til KFUMs hjemmeside.

Vinneren av duellen møter som kjent nummer 14 i OBOS-ligaen. Hvem det blir kan bli klart denne helgen, men høyst sannsynlig avgjøres det dagen etter oppgjøret på Fredrikstad stadion (som spilles lørdag 10.11 kl. 17.00).

Følg info om returen på Fredrikstads hjemmeside her

Og på KFUMs hjemmeside her

KFUM – FREDRIKSTAD 3-0 (1-0)

Mål: 1-0 (39) Moses Mawa, 2-0  (49), Tore Andre Hagbø Sørås, 3-0 (88) Mansour Gueye