Den ene PostNord-avdelingen har sin sommerpause nå, men i den andre spilles flere nøkkelkamper. Her er status halvveis i sesongen.

En av tre spillefrie sommerhelger er unnagjort i PostNord-ligaens avdeling 2. Der ferier Grorud på topp, fire poeng foran Åsane og Kjelsås, med cupkvartfinalist Fram på fjerdeplass.

Les om status i Norsk Tipping-ligaen her

Og mens de nyter noen dager i feriemodus, er det fullt trøkk i avdeling 1. Og her gjør tabellen at juli begynner særs interessant – med dueller i begge ender av tabellen.

Fredrikstad har hatt mye å juble for i det siste. Søndag blir det toppkamp i Plankebyen. Foto: fredrikstadfk.no

Søndag møtes serieleder Fredrikstad og et formsterkt Egersund som er på vei oppover tabellen og inn i opprykkskampen.

Og det er ikke den eneste toppkampen.

Lørdag møtes nemlig tabelltoer Stjørdals-Blink og tabelltreer Kvik Halden på Blinkbanen. Begge de lagene kan være serieleder når helgen er over.

Samtidig kjempes det knallhardt i den andre enden av tabellen. Også her med noen nøkkeloppgjør nå i juli.

Vidar og Sola ligger hhv rett over og rett under nedrykksstreken. Søndag møtes de to naboene både i geografi og tabell.

Vidar møter også tabelljumbo Byåsen i runden etter – og kan med andre ord definere premissene for denne høsten nå før de går i ferie.

TABELLEN – POSTNORD-LIGAEN AVD 1:

1. Fredrikstad 12 (kamper) – 26 (poeng)
  2. Stjørdals-Blink 12 – 25

• Søn 07.07: Fredrikstad – Egersunds
  • Søn 07.07: Vidar – Sola
  • Søn 07.07: Moss – Bryne

Avdeling 1 spiller også full runde 13. 7 14. juli – før de tar ferie og starter opp igjen 10. august.

Full oversikt her

Cupreprise i serien

I den andre avdelingen er det altså pause. Lagene starter igjen med full runde 20. og 21. juli – da blant annet med en reprise på fjerderundekampen i cupen i forrige uke, når Bærum igjen tar turen til Larvik og møte med Fram søndag 21.

Fram har jublet både i serie og cup denne våren. Etter en litt forkortet ferie venter reprise på cupduellen mot Bærum. Foto: iffram-no

De to er blant lagene som har overrasket mest positivt denne sesongen, det ikke minst Fram som altså ligger på fjerdeplass på tabellen og i høyeste grad kan spille seg inn i en høst i opprykkskampens tegn.

Det kan også de to Bergens-lagene i avdelingen. Sotra har også overrasket positivt, og fire seiere og to uavgjorte på de seks siste har ført dem opp på femteplass (det til og med med en kamp mindre spilt). Men skal rekken forlenges, må det trenes godt i ferien. Lørdag 20. juli blir det nemlig lokaloppgjør mot tabelltoer Åsane.

Begge bør de vinne for å holde kontakten med Grorud, som etter å ha scoret på overtid i begge de to siste kampene – og vunnet dem begge 2-1 – har fått fire poengs luke på toppen. De åpner «høsten» mot uforutsigbare Odd 2.

TABELLEN – POSTNORD-LIGAEN AVD 2:

1. Grorud 11 – 24
  2. Åsane 11 – 20
  3. Kjelsås 11 – 20
  4. Fram 11 – 19
  5. Sotra 10 – 17
  6. Alta 11 – 17
  7. Florø 11 – 16
  8. Bærum 11 – 16
  9. Odd 2 11 – 12
  10. Asker 11 – 11
  11. Senja 11 – 11