Åpent brev til regjeringen ved Statsminister Erna Solberg, Helseminister- og omsorgsminister Bent Høie og Kultur- og likestillingsminister Abid Raja 23. juni 2020.

Divisjonsforeningen er veldig glad for nyheten som kom fra Regjeringen i ettermiddag om at barne- og ungdomsfotballen får spille kamper fra 1. august. For alle våre 84 medlemsklubber i Norsk Tipping-ligaen (3. divisjon), betyr det at alle deres aldersbestemte lag opp til og med junior kan trene for fullt og forberede seg til kamper, cuper og turneringer fra 1. august. Det betyr svært mye for mange tusen unge fotballspillere, som nå kan glede seg over snart å få spille kamper igjen.

Men kjære Erna, Bent og Abid – vi hadde håpet at lagene i Norsk Tipping-ligaen skulle få akkurat samme beskjed. Sammen med Norges Fotballforbund har vi planlagt seriestarten for de 84 lagene fordelt på 6 avdelinger over hele landet til lørdag 8. august. Norsk Tipping-ligaen er distriktenes liga fremfor noen, med lag fra Kristiansand i sør til Skjervøy i nord. Og nesten alle lagene i denne ligaen har tilhold i kommuner og fylker som nesten ikke har opplevd smitte av Covid-19 i det hele tatt. Heldigvis.

Disse lagene med spillere i alderen 15 – 35 har imidlertid sett med stor forventning frem til snart å få lov å trene med fullkontakt og forberede seg godt til kampene med oppstart 8. august. I dag kan alle i spillerne som er under 20 år trene for fullt og forberede seg til juniorkamper. Mens de over 20 år – deres lagkamerater og venner som de omgås med til daglig, må fortsatt vente.. Vi har fortsatt stor tro på at også de over 20 skal få de samme mulighetene og ei gladmelding fra Regjeringen. Derfor sender vi dette åpne brevet til dere med håp og forventning om ei snarlig løsning.

Helt konkret ber vi om at alle våre 84 lag i Norsk Tipping-ligaen får klarsignal til å starte fullkontakttrening fra 1. juli og dermed får starte med seriekamper som planlagt 8. august.

Det vil bety enormt my for alle som har trent lojalt med avstand og gjennomført alle anbefalte og pålagte smitteverntiltak de siste ukene.  Helt siden covid-19 krisen rammet oss for fullt i begynnelsen av mars har både Divisjonsforeningen og klubbene vi representerer vært opptatt av å ha en aktiv rolle i å støtte myndighetene i den nasjonale dugnaden som ble dratt i gang. Lojalt ble all aktivitet stoppet og veldig mange klubber dro i gang alternative aktiviteter for å holde barn- og unge i gang i den tunge tiden. Det er ikke få dugnadstimer som er lagt ned for å prøve å live opp hverdagen til spillerne gjennom perioden med egentreningsprogram, konkurranser og aktiviteter på sosiale medier osv. Vi tror og vet at dette har utgjort en forskjell i en utfordrende periode med hjemmeskole og hjemmekontor.

Divisjonsforeningen og våre klubber i Norsk Tipping-ligaen forplikter seg også fremover til å gjennomføre treninger og kamper med fullkontakt, under samme ansvarlige smitteverntiltak som i dag. Og vi er klar over det ansvaret en tillatelse til å starte opp for fullt innebærer, samtidig som vi skjønner at en eventuell økning i smittetallene kan medføre at beslutninger kan bli reversert.

Vi sliter veldig med å gi gode svar til våre spillere, trenere og støttespillere på følgende spørsmål:

• Hvorfor kan 19 åringene på et a-lag i Norsk Tipping-ligaen trene normalt, mens de 10 resterende i stallen som er over 20 ikke kan det? Utgjør de en enorm risiko for corona spredning om de over 20 også trener normalt?
  • Hvorfor kan ikke friske Norsk Tipping-liga spillere få spille kamper og få gode idretts- og fellesskapsopplevelser , når flere tusen mennesker i praksis kan sitte tett i tett på badestrender, restauranter osv?
  • Hvorfor kan en vennegjeng med 20 åringer spille uorganiserte kamper mot hverandre på en bane uten noen konsekvens, mens den organiserte idretten må nekte sine spillere over 20 år å gjøre det samme på en annen bane?
  • Hvorfor er det slik at i en bygd eller by i Norge hvor det ikke har vært noen smittet i det hele tatt eller ikke noen på flere uker, så er det likevel så farlig i smittesammenheng å spille fotball at det må forbys?

Dette er svært utfordrende å svare på og logikken i dette er nå så vanskelig å se, at det blir mer og mer utfordrende å klare og fortsatt motivere for en stor felles dugnad mot Covid-19.

Vi i Divisjonsforeningen er veldig glad for at det er gitt klarsignal til at både, Eliteserien, Toppserien Kvinner, Obos-ligaen, 1. divisjon kvinner, PostNord-ligaen og barne- og ungdomsfotballen nå har fått avklart både at de kan trene for fullt og enten er i gang med eller snart får spille kamper. Vi må berømme både myndighetene, NIF og NFF-teamet med Lise Klaveness og Nils Fisketjønn i spissen for en utmerket utført jobb for norsk fotball.

Norsk Tipping-ligaen er i skillet mellom bredde- og toppfotball, med mange lag som satser på positiv sportslig utvikling og har svært ambisiøse spillere og trenere. Ligaens 84 lag betyr enormt mye for sine lokalmiljø i det ganske land og gir trivsel, god folkehelse og et positivt fellesskap til mange tusen barn, voksne og eldre. Det samme gjelder lagene i 2. divisjon kvinner, som er i tilnærmet samme situasjon som våre lag i Norsk Tipping-ligaen. Med mange unge ambisiøse spillere under 20 år  som får lov til å trene for fullt, samtidig som deres lagvenninner over 20 år må trene med avstandsbegrensninger. Og 2. divisjon kvinner har på lik linje med Norsk Tipping-ligaen (og resten av breddefotballen) ikke fått noen klarhet i når og om de kan få spille kamper.

Ser vi til vårt naboland Danmark har lagene på alle nivåer, både i topp og bredde, kvinner og menn fått tillatelse til å starte for fullt med trening og kamp. Vi håper og tror det samme blir tilfelle for våre lag, og ber regjeringen om å fatte et positivt vedtak snarest mulig. Med full trening fra 1. juli og oppstart av ordinære seriekamper fra 8. august, vil lagene i Norsk Tipping-ligaen få gjennomført en halv sesong med tilnærmet normal aktivitet – på en forsvarlig måte. Det vil være en gladmelding på lik linje med dagens positive vedtak om barne- og ungdomsfotballen. Vi venter utålmodig med spenning og forventning på tilbakemelding fra vår Regjering på vårt åpne brev!

Med vennlig hilsen

Styret i Divisjonsforeningen på vegne av våre medlemsklubber i Norsk Tipping-ligaen og klubbene i 2. divisjon kvinner