Styret i Divisjonsforeningen sendte i dag et åpent brev til Norges Fotballforbund hvor de uttrykker sterk bekymring for at oppstart av både Norsk Tipping-ligaen, breddefotballen i lavere divisjoner og barne- og ungdomsfotballen kan bli tidligst 1. september. Les hele brevet her:

Divisjonsforeningen er svært bekymret for at oppstart av Norsk Tipping-ligaen og barne- og ungdomsfotballen nå ser ut til å bli tidligst 1. september.

Helt siden covid-19 krisen slo ut for fullt i begynnelsen av mars har både foreningen og klubbene vi representerer vært opptatt av å ha en aktiv rolle i å støtte myndighetene i den nasjonale dugnaden som ble dratt i gang. Lojalt ble all aktivitet stoppet og veldig mange klubber dro i gang alternative aktiviteter for å holde barn- og unge i gang i den tunge tiden. Det er ikke få dugnadstimer som er lagt ned for å prøve å live opp hverdagen til spillerne gjennom perioden med egentreningsprogram, konkurranser og aktiviteter på sosiale medier osv. Vi tror og vet at dette har utgjort en forskjell i en utfordrende periode med hjemmeskole og hjemmekontor.

Divisjonsforeningen og våre klubber ønsker fortsatt å støtte fullt og lojalt opp om den gradvise normalisering av samfunnet som myndighetene nå gjennomfører, men det begynner å bli svært utfordrende å følge opp dette i praksis. Både på grunn av skjevhetene mellom grupper i samfunnet og logikken i begrensningene som enda opprettholdes, er vanskeligere og vanskeligere å forstå.

Vi som forening utfordres på å svare opp de beslutninger som myndighetene har tatt, og det har vi brukt enormt mange timer på de siste månedene. Nå er pågangen til foreningen enorm fra overfrustrerte ledere, som også sliter med å få sine medlemmer og spillere til å forstå og være lojale mot de ekstremt strenge restriksjonene vi fortsatt er underlagt. Vi får spørsmål som;

• Hvorfor kan 19 åringene på et a-lag i Norsk Tipping-ligaen trene normalt, mens de 10 resterende i stallen som er over 20 ikke kan det? Utgjør de en enorm risiko for corona spredning om de over 20 også trener normalt?
  • Hvorfor kan ikke friske Norsk Tipping-liga spillere få spille kamper og få gode idretts- og fellesskapsopplevelser , når flere tusen mennesker i praksis kan sitte tett i tett på badestrender, restauranter osv?
  • Hvorfor kan en vennegjeng med 20 åringer spille uorganiserte kamper mot hverandre på en bane uten noen konsekvens, mens den organiserte idretten må nekte sine spillere over 20 år å gjøre det samme på en annen bane?
  • Hvorfor er det slik at i en bygd eller by i Norge hvor det ikke har vært noen smittet i det hele tatt eller ikke noen på flere uker, så er det likevel så farlig i smittesammenheng å spille fotball at det må forbys?

Dette er svært utfordrende å svare på og logikken i dette er nå så vanskelig å se, at det blir mer og mer utfordrende å klare og fortsatt motivere for en stor felles dugnad mot Covid-19.

Divisjonsforeningen har opplevd å bli tatt med på råd i alle de viktige prosessene som Norges Idrettsforbund og NFF har hatt med myndighetene. Dette har gitt oss mulighet til å bidra med innspill og påvirke på en konstruktiv måte arbeidet med å få åpnet trening og kampspill for våre medlemsklubber. Vi støtter også helhjertet opp om den strategien som ble valgt, og som nå sist ga myndighetene klarsignal for at også PostNord-ligaen og 1. divisjon kvinner kan trene for fullt. Vi må berømme både myndighetene, NIF og NFF-teamet med Lise Klaveness og Nils Fisketjønn i spissen for en utmerket utført jobb for alle i norsk fotball i dette arbeidet.

Nå ser vi altså at denne prosessen stopper opp. Vi har hatt to ukers syklus som har fungert godt i denne perioden men nå er det altså valgt å vente 2,5 mnd med å ta neste steg. Vi må derfor uttrykke vår sterke bekymring for denne uavklarte situasjonen, både på vegne av våre klubber i Norsk Tipping-ligaen og resten av norsk breddefotball for barn, ungdom og voksne.

Utover det rent sportslige hvor vi er redd for stort frafall og vansker med å gjennomføre konkurransene på en god måte, får dette også store økonomiske konsekvenser for Norsk Tipping ligaen. Blant annet gir det betydelig økte reisekostnader, siden Norsk Tipping ligaen er en nasjonal liga hvor lag fra hele landet er representert.

Vi er også bekymret for at hele dugnaden vi så lojalt har sluttet opp om, nå er i ferd med å vannes ut og få unødvendig store konsekvenser for aktive voksne og barn- og unge. Vi ber derfor om at styret og administrasjonen i NFF og NIF skal jobbe like aktivt og godt opp mot myndighetene med å få åpnet resten av norsk fotball, som det har vært gjort med de profesjonelle nivåene. Vi ber instendig om at myndighetene tar en ny vurdering før sommeren, på om det kan settes i gang kontakttrening og kamper både i Norsk Tipping ligaen og i barne- og ungdoms fotballen mye tidligere enn 1. september. Det er et stort behov for en tydeligere avklaring rundt dette i hele fotball Norge og vi mener at 2,5 måned er urimelig lenge å vente på å komme i gang.

Forskjellsbehandlingen vi nå ser kan ikke fortsette, vi må ha aktivitetene i Norsk Tipping ligaen og breddefotballen for barn- og unge i gang igjen snarest mulig slik at idretten og fotballen som langsiktig samfunnsaktør ikke blir unødvendig skadelidende. Vi er ikke smittevernseksperter men kan likevel ikke skjønne at videre stenging kan forsvares ut fra smittevernfaglige hensyn.

Divisjonsforeningen ser frem til fortsatt godt samarbeide med alle partene i arbeidet med å få hele norsk fotball åpnet på en trygg og god måte.

Styret i Divisjonsforeningen.

Brevet fra styret i Divisjonsforeningen er sendt til Styret og Administrasjonen i NFF ved President Terje Svendsen og Generalsekretær Pål Bjerketvedt