Norges Fotballforbund, Divisjonsforeningen og Amedia signerte i dag på en medieavtale som gir en langsiktig og omfattende satsing på PostNord-ligaen – og som også inneholder planer for visning også av kamper i Norsk Tipping-ligaen.

Den omfattende innholdsavtalen strekker seg over fem år, og bygger på og utvider avtalen Amedia har hatt i inneværende sesong.

– Dette er en fantastisk mulighet for klubbene i Divisjonsforeningen – både på PostNord- og Norsk Tipping-nivå, sier styreleder i Divisjonsforeningen, Kari Lindevik.

Amedia har de siste årene gradvis utvidet satsingen på streaming av kampene på PostNord-liva-nivå. Og i år vises samtlige kamper direkte, med kommentator og solide produksjoner. Det har vært en vellykket satsing både for ligaen og oppmerksomheten av den – og for Amedia, som nylig blant annet passerte 500.000 abonnenter med en tredobling av heldigitale abonnenter de siste 18 månedene.

Nå utvides satsingen, noe som forsterkes ytterligere av langsiktigheten Amedia legger til grunn. Og som gir forutsigbarhet både for klubbene, ligaproduktet og Amedias egen satsing.

Styreleder Kari Lindevik

– Omleggingen av seriesystemet har gitt et solid sportslig løft på begge våre nivåer allerede dette første året. Denne avtalen bekrefter attraktiviteten, samtidig som Amedias satsing er fantastisk for å løfte produktet ytterligere, fortsetter Lindevik.

Avtalen gir altså Amedia rettighetene til å produsere og overføre alle fotballkampene i PostNord-ligaen og utvalgte kamper i Norsk-Tipping-ligaen. Avtalen gir også Amedia rett til å vise innledende kamper i NM for herrer og kvinner og samtlige kamper i de 10 runder i eliteserien i Futsal.

– Historisk og gledelig for norsk fotball

– Dette er en historisk og svært gledelig avtale for norsk fotball og norske supportere. Fotballen skaper samhold og lokalpatriotisme i lokalsamfunn over hele landet. Med Amedias over 60 mediehus med på laget, forsterker vi tilbudet og interessen for viktige utviklingsarenaer i norsk fotball, futsal og NM, sier generalsekretær Pål Bjerketvedt i NFF.

Generalsekretær Pål Bjerketvedt i NFF og konsernsjef Are Stokstad i Amedia

Bjerketvedt peker på at Amedias direkteoverføringer av de 364 kampene i PostNord-ligaen denne sesongen, har fornyet og digitalisert lokalavisenes tradisjonelle fotballdekning på en måte som har bidratt til økt interesse for fotballen.

– Aldri før har så mange sett fotballkamper på dette nivået som nå, understreker Bjerketvedt.

Felles interesser

Avtalen er forhandlet frem av Knut Kristvang i FotballMedia, men Divisjonsforeningens styreleder Kari Lindevik og daglige leder Arne Knoph har vært med rundt et bord der partene tidlig så en felles interesse for en liga med lag spredd i hele Norge, slik Amedias lokalaviser også er lokalisert fra nord til sør.

Avtalen betyr at abonnentene i samtlige 63 lokalaviser i Amedia, samt flere tilknyttede mediehus, vil få tilgang til direkteoverføringer av de kampene Amedia nå har fått rettighetene til.

Oppslutningene om kampene denne sesongen har vært stor og økende.

Amedias Are Stokstad, Divisjonsforeningens Arne Knoph og NFFs Pål Bjerketvedt signerer avtalen som betyr en langsiktig satsing. DFs styreleder Kari Lindevik i midten.

– Fotball er viktig nyhetsstoff for mange av våre abonnenter. Avtalen om at vi kan overføre disse kampene, betyr at avisenes sportsdekning er blitt viktigere og lokalavisene mer relevante for flere. Amedia tar med denne avtalen ansvaret for å følge de mange lokale fotball-lagene tett og for å lage enda bedre journalistikk rundt deres aktivitet og kamper. Vi gleder oss over at det gode samarbeidet vi har med NFF nå har materialisert seg i en langsiktig avtale, sier konsernsjef Are Stokstad i en kommentar.

– Høy kvalitet

Kari Lindevik, sier at avtalen er viktig for de 28 lagene i de to avdelingene i PostNord-ligaen.

– Lagene er blitt mer synlig for enda flere. Vi er avhengig av god dialog med våre lokalsamfunn og supportere, og den dialogen har vi utviklet etter at lokalavisene startet å sende våre kamper direkte. Erfaringene vi har høstet med dagens avtale er svært gode. Tilbudet har høy kvalitet, både teknisk og journalistisk, sier Lindevik.

Presentert for klubbene

I år har klubbene fått annonsepakker. Det fortsetter.

Samtidig er dette en totalavtale mellom NFF og Amedia som altså inkluderer både Futsal og cup, og for årene 2018-22 inneholder totalavtalen også en økonomisk ramme-Den er på 3,3 millioner kroner per sesong.

Avtalen ble presentert for klubbene av FotballMedias Knut Kristvang da Divisjonsforeningen åpnet sin lederutviklingshelg fredag kl. 10. Vedlagte pressemelding (link nederst i saken) ble sendt ut fra partene kl. 11 fredag. Og allerede tirsdag møtes Divisjonsforeningens Arne Knoph og Amedias innholdsutvikler og PostNordliga-ansvarlig Tord Selmer-Nedrelid for å se på erfaringer fra årets sesong og muligheter inn i den nye avtaleperioden.

Knut Kristvang, FotballMedia

PM Femårig fotballavtale mellom NFF og Amedia