Hvem møter hvem i 2019? Spekulasjonene har vært mange og store. På Divisjonsforeningens  medlemsmøte ble spenningen utløst.

– Her ligger det an til å få kjeft uansett, sa en spøkefull Nils Fisketjønn da han begynte gjennomgangen.

Avdelingsdirektøren i NFF var i godt humør da han skulle avsløre de to avdelingene i PostNord-ligaen og de seks i Norsk Tipping-ligaen 2019 foran 120 klubbledere lørdag.

Men den som kun tar spøk for…

Utfordrende

– Å sette opp Norsk Tipping-ligaen har vært ekstra utfordrende i år, og det var ikke til å unngå at noen klubber får lengre reiser selv om vi prøver å begrense det mest mulig. Finnmark, Troms og Nordland er utfordrende reisemessig og Nord-Norge bør kobles mot lag fra Østlandet. Det er variasjon på hvilke lag fra Østlandet som får reisebelasting, sier konkurransedirektør Fisketjønn.

For det er liten tvil om at oppsettet har vært spesielt vanskelig å få til å gå opp, spesielt i Norsk Tipping-ligaen – der det er mange hensyn å ta.

– Andre viktige kriterier er jevn fordeling av 2. lag og antall nedrykkslag i hver avdeling. Vi prøver også å legge til rette for flest mulige lokaloppgjør der det er mulig. Alle behov går ikke alltid opp, men vi har hatt et meget godt samarbeid med Divisjonsforeningen og håper klubbene totalt sett er fornøyd, sier Fisketjønn.

Likt vektet i PostNord-ligaen

I PostNord-ligaen teller de sportslige kriteriene enda sterkere. Nedrykkslagene er fordelt (ett i avd 1, to i avd 2) og opprykkslagene er fordelt – mens plasseringer i årets sesong er vektet slik at avdelingene skal være så like som mulig. Samtidig har man forsøkt å beholde så mange og gode lokaloppgjør som mulig og tatt hensyn til og unngått spesielt dyre reiseløsninger – så som at Trøndelag mot Nord-Norge er en kostbar løsning man forsøker å unngå.

Nå begynner jobben med å sette opp de foreløpige spilleplanen. Den vil komme ut i slutten av måneden, mens klubbene på begge nivåer møtes i januar (medlemsmøte og NFF-møte) og diskuterer seg frem til optimale kamptidspunkt og en endelig spilleplan.

Men hvilke motstandere de har og steder de skal, det vet klubbene nå.

P.S.: Nils Fisketjønn presenterte også skissene til en prøveordning rundt utlån av yngre spillere på møtet.

Her er avdelingene for 2019-sesongen

PostNord-ligaen avdeling 1