Trenerne i de 56 klubbene i PostNord-ligaen, skal finne frem til og nominere divisjonens største talenter. Juryen offentliggjør og premierer ÅRETS TALENT  i forbindelse med cupfinalehelgen.

– Juryformann og U21-landslagstrener Leif Gunnar Smerud sier at de ser etter spillere som kommer til å prege fotballen på elitenivå i framtida. De starter ofte sin karriere på lavere nivå. Vi tror det er mange av dem i dagens PostNord-liga, og derfor ønsker vi å løfte dem opp og fram gjennom denne konkurransen.

PostNord-ligaen representerer breddefotballen, men er også en viktig rekrutteringsarena for toppfotballen. For å rette mer fokus på det viktige utviklingsarbeidet som gjøres lokalt blant de 56 ulike klubblagene, skal årets PostNord-talent 2016 kåres.

PostNord ønsker å bidra til økt fokus og et løft for den nye ligaen. Kåringen av PostNord-talentet er ett av flere elementer i dette arbeidet.

– Vi er et kommunikasjons -og logistikkselskap representert over hele landet, og er stolte over at vi kan bidra til det viktige arbeidet og engasjementet som gjøres for norsk lokal-fotball. Det blir spennende å se hvilke spillere som har potensial og kan videreutvikle seg til å bli toppspillere, sier administrerende direktør i PostNord, Robin Olsen.

Alle trenere oppfordres til å velge ut tre talenter fra sin avdeling, basert på prestasjoner i løpet av vårsesongen, og spillerne vil vurderes ut fra følgende kriterier;

• Under 21 år
  • Utmerker seg med spesielt gode fotballferdigheter
  • Høyt utviklingspotensiale
  • Gode holdninger

Det kan kun velges èn spiller fra egen klubb i nominasjonsprosessen, og samlet vil alle listene bli sendt til divisjonsforeningen. Mot slutten av sesongen vil juryen, bestående av Dag Halvorsen, Leif Gunnar Smerud, Eli Landsem, Nils Johan Semb, representanter fra PostNord ved Lars Smith og Bjørn Thorvaldsen, samt representanter fra Amedia kåre Årets Unge Spiller PostNord-ligaen.

Kåring og premiering vil finne sted under helgen til Cupfinaleseminaret, 20.-22.november, hvor både spiller og klubb vil motta utmerkelsen og premie.

Amedia med sine 64 lokalaviser har etablert seg som en av landets største TV-produsenter av fotball, og sender live-kamper fra PostNord-ligaen.

Ingen kjenner PostNord-ligaen så godt som våre aviser i Amedia. 24 av våre aviser følger 35 klubber tett på arenaer over hele landet, så vi burde ha de beste forutsetninger for å bidra til å finne årets talent, sier Are Stokstad, konsernsjef i Amedia.

Divisjonsforeningen er svært godt fornøyd med det ekstra fokus som nå settes på spillerutviklingen og alle de talentfulle unge spillerne i PostNord-ligaen. Vi håper på stort engasjement blant PostNord-ligatrenerne i nominasjonsprosessen og ser frem til å være med å kåre årets unge spiller, sier jurymedlem og daglig leder i Divisjonsforeningen Dag Halvorsen.