Cupoppgjøret nærmer seg utbetaling til klubbene. Det betyr viktige kroner for mange – og spesielt for Bryne en kjærkommen julegave.

Denne uken gikk informasjon fra NFF til klubbene angående årets cupoppgjør.  Det betyr penger til alle klubber som minst nådde 1. ordinære NM-runde.

Og det gjør som kjent alle klubber i PostNord-ligaen og de øverste fra Norsk Tipping-ligaen året før. Mens de øvrige i Norsk Tipping-ligaen jo må gjennom kvalifiseringsrunder.

Men det klarte mange av Divisjonsforeningens klubber. Og flere av dem hadde også et stort cupår. Best gikk det for Hødd (4. runde) og Bryne (kvartfinalen). Det betyr solide summer for de to. Brynes innsats belønnes med 717.903 kroner, mens Hødd får halvparten av det – pene 358.951 kroner er på vei til Ulsteinvik.

Og det var flere som gjorde det godt i årets cup. Ytterligere syv av årets PostNord-klubber og en Norsk Tipping-klubb nådde tredje runde. Nå kan Skeid, Alta, Mjølner, Brattvåg, Egersund, Bærum, KFUM og Fyllingsdalen vente seg 179.476 kroner – mens ytterligere 24 av Divisjonsforeningens klubber nådde andre runde og får 89.738 kroner.

Det betyr at over halvparten – 34 av de 64 klubbene som kom lengst i årets NM, var fra Divisjonsforeningen. Det får de betalt for nå.

Her er oversikten over årets cupoppgjør:

• 1. runde: 44.869 kroner.
  • 2. runde: 89.738 kroner.
  • 3.runde: 179.476 kroner
  • 4.runde 358.951 kroner
  • Kvartfinale: 717.903 kroner
  • Semifinale: 957.204 kroner
  • Finalevinner: 2.056.756 kroner
  • Finaletaper: 1.099.552 kroner.

Klubbene skal i henhold til beskjeden fra NFF fakturere summen + mva.

Også utviklingsmidlene på vei ut

Også utviklingsmidlene klubbene har søkt om i denne runden, totalt rundt 1,6 millioner kroner (og rundt 2,6 millioner kroner totalt i år) er sendt fra Divisjonsforeningen og betales ut fra NFF i disse dager.

Utviklingsmidlene er en del av en positiv avtale mellom NFF og Divisjonsforeningen for å utøke klubbenes muligheter til å satse på trenerkurs og sportslig utvikling i klubben.