Karrieren skjøt fart da Sturla Ottesen returnerte til moderklubben Kjelsås. Nå er 18-åringen kåret til Årets Talent i PostNord-ligaen.

Det etter at høyrebacken har blitt godt lagt merke til hele denne sesongen. Ikke mange kamper inn i årets seriespill, pratet landslagstrener Pål Arne Johansen entusiastisk om at han hadde sett enda et stortalent i PostNord-ligaen.

Og ganske riktig, Kjelsås høyreback har fått sin debut og i løpet av året 7 kamper for G18-landslaget.

Men det er ikke bare landslagstreneren som har sett talentet. Årets Talent kåres etter nominasjoner fra klubbtrenerne på nivået, og Ottesen navn var oppført på flest av trenernes nominasjoner.

18-åringen er Kjelsås-gutt som etter noen år i Lyn kom «hjem» foran denne sesongen, og har vært toneangivende på et Kjelsås-lag som har overrasket mange positivt denne sesongen. Laget endte til slutt på tredjeplass i PostNord-ligaens avdeling 2.

Tre forsvarere

Trenerne nominerte inntil tre kandidater hver, hvorav maksimalt en fra egen klubb. Og blant de mange nominerte, 21 år eller yngre, var det tre forsvarsspillere som fikk flest.

Sånn sett viser det at trenerne har god kjennskap og ikke bare har notert seg de som står i målprotokollen og har skapt overskriftene. Derfor er det også god grunn til å gratulere Robert Williams fra Stjørdals-Blink både med opprykk og topp tre i denne kåringen. Og vi må gratulerer Ole Martin Kolskogen med plass blant de tre øverste og ikke minst ønske lykke til i opprykkskvalifiseringen mot Kvik-Halden.

Pokal og 2 x 20.000 kroner

Opprykksmuligheten for Kjelsås og Sturla Ottesen røk i nest siste serierunde. Men da var det et solid plaster på såret at landslagstrener Gunnar Halle, PostNords kommunikasjonsdirektør Ole Hagen og Divisjonsforeningens daglige leder Arne Knoph møtte opp på serieavslutningen på Grefsen stadion og avslørte vinneren på direkten.

Gunnar Halle, NFF, Arne Knoph, Divisjonsforeningen og Ole Hagen, PostNord ga pris og penger til Sturla Ottesen og Kjelsås' daglige leder Dag Halvorsen.
Gunnar Halle, NFF, Arne Knoph, Divisjonsforeningen og Ole Hagen, PostNord, delte ut pris og penger til Sturla Ottesen og Kjelsås’ daglige leder Dag Halvorsen. Foto: Bård Gudim

Der fikk Ottesen pokal og 20.000 kroner, mens også Kjelsås fikk 20.000 kroner som bevis på utviklingen Ottesen har hatt.

Les mer om kåringen her

Les mer på fotball.no her