Kraften i å være et stort fellesskap er stor. Denne uka passerte Divisjonsforeningens klubber 200.000 følgere på facebook.

Divisjonsforeningen er norsk fotballs største interesseorganisasjon – i antall medlemsklubber. Etter spissingen av seriesystemet overtok DF ansvaret for både PostNord-ligaen og Norsk Tipping-ligaen. Det betyr at 93 klubber denne sesongen er medlemmer i foreningen.

Og kraften i et stort fellesskap er sterk og mangfoldig.

Snaut hundre klubber med hver seg flere hundre spillere er en enestående stor familie. Det synes også i de sosiale mediene.

Denne uken rundet altså våre klubber 200.000 følgere på facebook. Til det – ved vår gjennomgang – eksakte tallet 201.085.

Samtidig er de samme klubbene godt over 75.000 følgere på twitter (76.181 pr dato).

Da tar vi kun med de rene og offisielle klubbsitene – ikke alle de andre gruppene av supportersider og andre støttesider for våre klubber. Som selvfølgelig ville løftet tallet betydelig.

Lik også Divisjonsforeningen på facebook.

Og sørg for at du følger Divisjonsforeningen på twitter.

Men av rene klubbsider er altså DF-familien en voldsom markedskanal. Der man når dedikerte og engasjerte mennesker fra Alta i nord til Flekkerøya i sør. Og tallet øker hele tiden. For mange av våre klubber har først satt fart og bevissthet på dette arbeidet i det siste. Andre tar sats nå. Ikke minst gjennom å utnytte den positive oppmerksomhet Amedia-avtalen gir. I årets sesong streames alle kamper i PostNord-ligaen.

Nylig signerte Divisjonsforeningen sammen med NFF under på en avtale som sikrer dette også de neste fem årene – samtidig som satsingen også utvides til å omfatte mange av Norsk Tipping-ligaens kamper.

Antall klubberFacebook snittFacebook sumTwitter snittTwitter sum
Divisjonsforeningen93 *2.162201.085 85676.181
PostNord-ligaen263.598 93.5351.35635.259
Norsk Tipping-ligaen67 *1.605107.550 65040.922

* På twitter er det i øyeblikket 89 klubber (63 i Norsk Tiping-ligaen) som har aktive siter.

Selvsagt er variasjonene i antall følgere store mellom de ulike klubbene – fra 9.473 til 136. Snittet i PostNord-ligaene ligger som tabellen over viser på 3.598, i Norsk Tipping-ligaene på 1.605 – totalsnittet på 2.162.

Ønsker din bedrift å komme i kontakt med denne enorme markedskanalen – ta kontakt med DFs daglige leder Arne Knoph på arne@divisjonsforeningen.no

Samtidig vil denne gode markedskanalen øke. Og vi tror det nå vil jobbes for å skape litt positiv konkurranse mellom klubbene, såvel som å systematisere arbeidet med de sosiale mediene for flere av våre klubber. Som så mye annet, er Divisjonsforeningen en møteplass for kompetanseutvikling. Det betyr at klubbene både kan gi av sine ideer og høste andres erfaringer – og med det løfte både seg selv og fellesskapet.

Det vil selvfølgelig også Divisjonsforeningens egne kanaler bidra til. Gjennom å løfte frem både organisasjonens saker og ikke minst godt klubbstoff.

Så lik Divisjonsforeningen på facebook.

Og sørg for at du følger Divisjonsforeningen på twitter.

Sånn sett er nedenstående oversikter tabeller der tall vil øke. Og der rekkefølge kan endres når nye klubber utfordrer de andre på eksempelvis facebook-toppen.

Her er DF-klubbenes topp 10 på facebook:

NrKlubbLigaFB-følgere
1HamKamPN 19473
2FolloPN 18154
3HøddPN 27292
4Lyn

NT 26402
5Nest-SotraPN 25743
6Hønefoss PN 25597
7BrynePN 25583
8MossNT 15116
9SkeidPN 15004