Det sportslige nivået er merkbart høyere denne sesongen – samtidig som som PostNord-ligaen er blitt en fantastisk utviklingsarena for unge spillere og med det for norsk fotball. Hva er vel mer naturlig da enn at det også i år kåres årets PostNord-talent.

Og kandidatene er mange og gode på et nivå der både yngre landslagsspillere og andre store talenter har sentrale roller i klubber som altså har tatt sportslige steg etter den spissede serieomleggingen denne sesongen.

Årets talent i PostNord-ligaen ble kåret også i fjor. Da ble det til slutt plukket ut en kandidat fra det som da var fire avdelinger. De fire var Even Bydal fra Asker, Remi Andre Svindland fra Elverum, Boulahyane Essah  fra Skeid og Kasper Nissen fra Nest-Sotra (bildet øverst). Til slutt ble sistnevnte kåret på en seanse i cupfinalehelgen.

Nissen ble etter fjorårssesongen linket til blant andre Molde og Sarpsborg 08 før han til slutt valgte å gå til Sogndal.

40.000 kroner i premie

I år skal det kåres en spiller fra de to avdelingene – som vil få en hedersbevisning samt 20.000 kroner selv og 20.000 kroner til klubben.

Sponsorsjef Lars Smith fra PostNord da han fortalte klubbene om ligasponsorens tanker om samarbeidet.

Det etter at trenerne i de ulike klubbene kan nominere inntil tre spillere hver (hvorav maks en fra egen klubb). Det må de gjøre i løpet av september.

En fagjury bestående av personer fra Amedia, NFF, Divisjonsforeningen og PostNord vil kåre talentet.

Vinneren som vil bli delt ut på den aktuelle spillerens kamp i en av de to siste serierundene.

Og trenere og jury vurderer spillerne etter følgende kriterier:

• Spilleren er under 21 år
  • Har utmerket seg med spesielt gode fotballferdigheter
  • Har et høyt utviklingspotensial
  • Står for gode holdninger

Trenernes nominasjoner sendes per e-post til Divisjonsforeningen ved styreleder Kari Lindevik kari.lindevik@divisjonsforeningen.no  innen 1. oktober 2017. (se også brevet i linket nederst i saken, et brev som tidligere er sendt klubbene)

Kårer årets PostNord-talent 2017 sesongen