Ledersamlingen i Divisjonsforeningen samlet 60 klubbledere til en dag med nyttig informasjon og til spenstig inspirasjon – ikke minst fra en klubb som alltid har forbedret fjoråret.

Inspirasjonen var det mye å finne av i Kjetil Thorsens foredrag om Kristiansund Ballklubbs verdensrekord (?) i ensidig opptur. For det har bare gått en vei siden KBK så dagens lys i 2004.

Da man omsider bestemte seg om å satse sammen i Clausenengen og Kristiansund FK, begynte det som er og blir en eventyrlig reise. Tabellmessig er det bare gått en vei hele tiden. Fra 3. divisjon i 2004 til 5. plassen i eliteserien i fjor. Det lille unntaket er 2011, der man endte på den samme andreplassen i 2. divisjon som året før. Alle andre år har plasseringen blitt forbedret.

Bankens forutsetning

Men ikke alt begynte av seg selv. Og til en viss grad trengte man litt fødselshjelp fra banken.

– De ville komme med sponsormidler, men da med en klar forutsetning til klubbene i byen: Pengene kom ikke før de kan settes på en felles konto, fortalte Thorsen.

– Det ble starten på en masse diskusjoner, som om klubbnavnet skulle skrives med C eller K, farge på drakten – ja, mange ting vi ler godt av i dag.

Selv kom Thorsen inn som daglig leder et par år senere. På mange måter hadde han drømt om telefonen som kom siden han var 10 år og stiftet klubb i gata. Og da telefonen kom, sa han ja uten å spørre om lønn og helt uten å sjekke med kona først.

– Det ordnet vi opp i etterpå, sa Thorsen. Og kona er der fortsatt hun – for øvrig, ifølge Thorsen, i et for dem altfor stort hus (det nærmeste som var ledig da stadion skulle bygges).

Kjetil Thorsen snakket til en lydhør forsamling

Det som ett av mange eksempler på hvordan han lever og ånder for klubben. Og elsker en reise som – til tross for at klubben nå er i toppen i Norge, var lett å kjenne seg igjen i for klubbene i Divisjonsforeningen. Det er tross alt bare syv år siden KBK var i 2. divisjon.

Hardt arbeid – uformell trivsel

Og fortsatt kjempes det knallhardt for hver krone – selv om stadion fylles og budsjettet er økt fra 18,7 millioner i 2015 til godt over 50 i 2018.

– Det er masse hardt arbeid i dette. For det er ingen ting som kommer gratis når man driver fotballklubb, understreket han.

Kjetil Thorsen

Før han selv kom med ett unntak på det: – Det er helt gratis å være hyggelig mot folk!

Og dermed sa han mye om den kulturen som skal samle Nordmøre – folkelig og uformell.

– Skal vi skape en arena der folk trives, så må vi være en åpen klubb. Alle skal få kjenne på varmen, sa Thorsen.

I et foredrag som var preget av nettopp det – åpen deling og masse varme og humor.

Variert program

Sånn sett ble han ett av høydepunktene på Divisjonsforeningens ledersamling i pinsen. Der det også stod flere viktige poster på programmet:

NFFs Rune Nordhaug serverte tanker rundt lisenstallene i PostNord-ligaen – og blant annet hvordan pengeflyt og pengebruk er sammenlignet med nivåene over.

Erling Yden fra Idrettens Helsesenter kom med nødvendige og gode råd rundt forsikring.

Per Joar Hansen og Svein Graff bidro begge på Divisjonsforeningens ledersamling, til styreleder Kari Lindeviks glede

Og NFFs kommunikasjonsdirektør Svein Graff kom med sine tanker om hvordan god historiefortelling, åpenhet og proaktiv kommunikasjon, også rundt trøblete saker, bygger et omdømme i stadig bedring.

– Tenk kommunikasjon tidlig i prosessene, både rundt positive og negative saker. Ta regien og fortell historien, sa Graff.

Som ble etterfulgt av en aldri så liten overraskelse fra talerstolen. A-landslagets assistenttrener Per Joar Hansen satte nemlig av tid, bare noen små timer før kampen mot Romania, for å dele sine tanker om god klubbstyring og lagbygging.

Og Perry kjenner spesielt PostNord-ligaen godt – med sesongkort på Blink-banen og tett engasjement mot klubben fra hjemstedet i Stjørdal.

– Så har jeg også vært trener på omtrent alle nivåer, sa Perry, som var opptatt av å få frem konkrete og gode råd til salen. – Tenk klubb, ikke lag, når dere bygger. Ha en klar filosofi, sikre kompetanse og ha et klart menneskesyn, var blant rådene. Før han la til betydningen av også å ha fotballkompetanse i styret.

Kommunikasjonstiltak

Hva mer stod på programmet på en lang fagdag for DF-klubbenes ledere? Informasjon om de nye kommunikasjonssatsingene i PostNord-ligaen, med målshow, magasinsendinger og satsing på sosiale medier. Og det ble fokusert på de tilsvarende i Norsk Tipping-ligaen der nettsatsing, blogg og ikke minst Tribunekampen er blant nyvinningene i år.

Videre ble det diskutert både NFFs handlingsplan og andrelag i seriespill i plenum. Nyttige diskusjoner klubblederne i mellom ble det selvfølgelig også tid til i pauser og frem mot det som rundet av samlingen – landskampen mot Romania.