Det er utfordrende tider. Men treningsstopp, utsettelse av seriespill og permitteringer til tross – det leveres fortsatt mye bra fra klubbene i Divisjonsforeningen.

Fredag hadde Fram sitt lenge planlagte kick-off for sesongen. Det imidlertid i en helt annen form enn den orrinnelige planen var – og mot en sesong de ikke helt vet når begynner…

Det stopper ikke kreativiteten i Larvik, der målet nå er å være der for både klubbens egne og for alle dem som gleder seg til fotballen igjen kan rulle.

Det ble halvannen times nettsending – som du kan se her:

Og det er ikke det eneste Fram-folket driver med om dagen. Det lages sanger, etableres Spleis, produseres spesial-t-skjorter og selges sesongkort. For å nevne noe.

Og apropos sesongkort, Fram tikker mot 200 solgte nå – og har sånn sett slått fjorårets salg. Det sier litt om at folk savner klubben sin…

Og med savnet kommer støtten.

– Vi har fått inn over 150.000 kroner etter at coronakrisen kom til Norge. Det er ganske flott, synes en av motorene rundt klubben, Jan Roger Henriksen.

Samtidig er han ikke den eneste klubblederen som både tenker kreativt og merker engasjementet.

I Oppsal har de stadig gode trenignstips fra klubbens egne ute. Og så har de en egen karanteneliga mellom lagene i klubben.

Treningstips du kan gjøre på egenhånd spres altså på sosiale medier og ideer. Likeså mimring av historiske godbiter og stolte øyeblikk i klubbens – i tillegg til bidrag i lokalmiljøet er det mange av rundt om. Og så skjer det helt spesielle ting i den situasjonen man nå er i.

I Hødd selger de billetter til Hødds kamp mot Corona. En «kamp» der du støtter flere gode tiltak ved å kjøpe billett.

Fra Sola FKs facebookside

I Sola gikk de «virtuelle vaflene» unna på den store vaffeldagen 25. mars – de var garantert ikke fetende, men i en tid der man ikke kan møtes på klubbhuset får man nyte en positiv investering…

Og i Asker har de begynt å selge billetter til serieåpningen. 136 solgte billetter på tre dager er kanskje ikke eventyrlig – men når de som har kjøpt ikke vet når kampen skal spilles (og at den garantert ikke blir seriestarten), det bekrefter at det er et latent engasjement der ute. Og her tikker det altså inn kjøpere jevnt og trutt…

Og slike kamper er det mange som legger ut for tiden.

Fra fredrikstadfk.no

I Fredrikstad har de akkurat startet salget av Hjemmekampen – en kamp som aldri skal spilles. Men vinne det kan man. Kjøpere blir nemlig med i trekningen av diverse premier.

Og det viktigste av alt – målet er å slå naboene i Sarpsborg og selge flere enn de gjør på tilsvarende «kamp». Og det er en konkurranse folket i Plankebyen pleier å tennes av…

Trøstevise i tøffe tider

Likevel – det er tøft å drive fotballklubber for tiden. Coronakrisen har ikke bare stoppet utallige årsmøter, treninger og treningskamper. Inntektene stoppet like momentant med coronaviruset og de påfølgende smittevernstiltakene fulgte. Bare i PostNord- og Norsk Tipping-ligaen snakker vi titalls millioner kroner på kort tid. Og jo lenger det går, jo tøffere blir det.

Sånn sett trenger man det engasjementet som finnes der ute. Og det er godt å høre Trøstevisa som Frams materialforvalter Per Åge Dønnum leverte – den er verdt en lytt:

Den har dessuten vekket engasjement andre steder – som på sangglade Sørlandet, der Fløys «Rægestimen» stemte i med coronasang og utfordring til de andre klubbene. Hør sangen her