Han serverte tidenes understatement, Thomas Johansen, da han presenterte to stooore nyheter for Norsk Tipping-ligaen i 2020. For sannheten handlet om verdier for klubbene på flere hundre tusen kroner.

– Norsk Tipping-ligaen er et ligasponsorat vi er stolte av. Vi jobber hele tiden med å skape en tydelig identitet for ligaen og ønsker samtidig å se på aktiviteter som skaper engasjement, forteller Thomas Johansen.

Han hadde altså med seg to veldig gode nyheter til DF-klubbene i Norsk Tipping-ligaen fredag. Men pakket sponsingen av SocialCee-plattformen godt inn i et beskjedent tall:

– For å få alle med på SocialCee-plattforment, bidrar vi med 625 kroner, sa Johansen på Divisjonsforeningens fagsamling fredag.

Han er ikke kjent for å være ultrabeskjeden, men her trengte han en liten oppjustering. For 625 kroner er kostnaden pr klubb pr måned. Det på den allerede nedforhandlede avtalen Divisjonsforeningen har inngått for klubbene. Den sier en minstelisens på 500 kr pr mnd (625 for NT pga mva). I 12 måneder og for noen titalls klubber, betyr kjapp hoderegning at Johansens nyhet var et solid sekssiffret beløp.

625 kroner var i sannhet noen hundre tusen til Norsk Tipping-ligaens klubber da Thomas Johansen snakket på fredagens fagsamling.

Norsk Tipping betaler mao langt over 200.000 kroner til klubbene for å dekke grunnavgiften på Social Cee-plattformen for Divisjonsforeningens medlemsklubber i Norsk Tipping-ligaen.

Tribunekampen – gratis å delta, 100.000 i premie

Og det stoppet ikke der. For Norsk Tipping får også, i samarbeid med Social Cee, utviklet Tribunekampen i en helt ny drakt i 2020. Det er nok et sekssiffret beløp. Og så legger Norsk Tipping solide premier i den samme Tribunekampen på bordet.

Tribunekampen blir en digital aktivitet som både skal skape interesse og engasjement rundt klubbene – og der både tippere og klubber kan vinne solide premier. På en konkurranse som er helt gratis å delta på.

– Klubb og tipper deler 100.000 kroner. Men vi vil også ha avdelingsvinnere, månedsvinnere osv osv, forklarte Johansen.

Før han overlot podiet til Kenneth Akselsen i SocialCee, som med den nye avtalen Norsk Tipping, SocialCee og Divisjonsforeningen nå har fått landet, kan tilby Social Cee-plattformen gratis til DF-klubbene i Norsk Tipping-ligaen.

– Vi i SocialCee gleder oss til å ta fatt på oppgaven med å bidra til å skape bedre rammer for klubbene, sier Kenneth Akselsen.

For verktøyet SocialCee har, presentert for alle Divisjonsforeningens klubber med godt justerte prismodeller, vil gi mulighet til å tjene betydelige penger gjennom produktene. Og i Norsk Tipping-ligaen vil man nå altså kunne få plattformen helt uten grunnlisens.

– Norsk Tipping viser med denne satsningen at de ønsker å bidra til dette ved å gi alle DF-klubbene i Norsk Tipping-ligaen tilgang til plattformen vår! Klubbene vil kunne skape inntekter via «Publikumskamp» og «Auksjoner» – dette kan gi kjærkomne midler inn i klubbkassen. SocialCee teamet er klare til å ta imot og guide klubbene trygt i havn med dette, smiler Akselsen.

Alexander Faye-Schjøll (tv) og Kenneth Akselsen i SocialCee skal nå levere klubverktøy og Tribunekampen sammen Thomas Johansen og Norsk Tipping.

Som i tillegg altså utvikler et eget og sentralt produkt som leveres til alle gjennom Tribunekampen. Her handler det, kort fortalt, om å få flest mulig til å bli med og tippe på kampene i sitt lags avdeling. Helt gratis, men med store muligheter til å vinne både selv og for klubben.

Se SocialCees presentasjon med Tribunekampinfo her: https://drive.google.com/file/d/14454fhWwG2pQvUeseBqkKjzWPY28mQvN/view?usp=sharing

– Når vi nå skal vi bygge ut engasjementskonseptet «Tribunekampen» – får vi en løpende aktivitet som øker synligheten av ligaen og skaper sterkere relasjoner med de som har hjertet hos en av klubbene i Norsk Tipping-ligaen, forteller Akselsen.

Gratis og enkelt

Litt om hvordan fortalte han til klubbene på fagsamlingen 6. mars, men nå skal det også lages informasjonsmateriell og enkle videoforklaringer som klubbene får for å sikre at flest mulig blir med.

– I Tribunekampen skal det virkelig lønne seg å få med mange rundt sitt lag, understreker Thomas Johansen.

Det ble laget en enkel versjon som ble testet ut i fjor. Nå utvikles teknologien bak betydelig, slik at det, blant annet, skal det være enkelt å følge med både på hvordan en selv har tippet og hvordan klubben ligger an.

Vil skape mer inntekter

– Som ligapartner blir vi gjennom aktivitetene som er tenkt gjennomført tydelig profilert, og bidrar samtidig til at klubbene får nye plattformer og flater å kommunisere med sine supportere på. Vi håper at disse aktivitetene skaper gode inntekter for klubbene og knytter supporterne nærmere sitt lokale fotballag. I tillegg håper vi at Tribunekampen vokser seg enda større i år, og at mange supportere ønsker å delta for å vinne 100.000 kroner – som deles likt med sin favorittklubb, sier Norsk Tippings sponsormann mot fotballen.

Og Tribunekampen er altså helt gratis å delta på og krever ikke at man tipper for øvrig.

– Vi gleder oss til en spennende sesong med mange spennende lag, både å se på og tippe på! avslutter en engasjert Thomas Johansen.