Det skulle vært Frams første hjemmekamp i PostNord-ligasesongen. I stedet ble det 2 x 45 minutters fotballsending – foran den nybygde tribunen i Framparken.

Sammen med Østlands-Posten (Amedias lokalavis i Larvik) laget entusiastene i Fram god og fotballrelatert underholdning lørdag. Men der de skulle hatt en fullsatt tribune, samlet de i stedet mange hundre foran pcer og skjermer i en sending som varte i 1 time og 40 minutter, altså sånn ca 2 x 45 minutter + pause.

Og i stedet for en spennende – og potensiell toppkamp mot Egersunds IK ble det trenerintervju, mange gode tilbakeblikk, vurderinger spørsmål fra
seerne og mye mer. Og selvfølgelig var spillerne i fokus.

Sendingen ble altså laget i tett samarbeid med og godt båret av lokalavisen. ØP-journalist Louise Samnøy (bildet) ledet sendingen ute på gresset, der hun hadde besøk av en rekke gjester. Og de to faste kommentatorene på Amedia-sendingene satt i speakerboksen. De besvarte spørsmål fra seerne og ga utfyllende kommentarer på det som ble sagt i studio.

Ny tribune

Og bak Samnøy og gjestene i «studio» var Frams nye stolthet. Klubben har nemlig bygget ny tribune til årets sesong, et bygg som også inneholder garderober og møtefasiliteter. Sittetribunen erstatter den gamle og relativt nedslitte tribunen som var der. Og fasilitetene innendørs erstatter Frams historiske garderobebygg – som ble bygget til NM på skøyter i 1957, og i høyeste grad var modent for utskiftning..

Frams nye og flotte tribunebygg.

Sånn sett er Fram bedre rustet til sesongen. Men den sesongen må som kjent vente. I stedet ble altså en – dessverre tom men meget flott tribune bakvegg – og mot seerne lyste i hvert fall PostNord-liga-logoen.

Du kan se hele sendingen her:

Aktiv mot media

– Vår erfaring er at det er viktig å gjøre noen artige ting sammen med
spillergruppa nå. Spillerne synes dette er gøy. Både vi og avisa opplevde
det også som meningsfylt å gjøre noe slikt sammen nå, kommenterer markedsansvarlig i Fram Jan Roger Henriksen.

Som gjerne anbefaler et slikt samarbeid rundt sendinger med sitt lokale (eller andre) media. For det er ingen tvil om at dette gir positiv oppmerksomhet. 400 fulgte den lange sendingen direkte, mange flere kan altså se den nå. Og samspillet med Østlands-Posten har gitt dem mye annet godt stoff om klubben.

– Vi har fått helsider i de tre siste utgangene av papiravisa til ØP. Alle
veldig positive, understreker Henriksen.

Klubben ser det som et resultat av at de har jobbet aktivt mot media
og hatt et ønske om å gi dem mye stoff.

– Jeg tror det er veldig viktig at klubbene jobber hardt for å bli synlige nå, påpeker Henriksen, og tenker da spesielt på en positiv synlighet rundt – ikke bare bekymringer og utfordringer rundt koronasituasjonen, men den positive dialogen om hva klubben betyr i lokalsamfunn og regioner.

Fram var trolig også en av de første som arrangerte sesongens kick off på nettet. Den sendingen er forlengst sett av over tusen seere – du ser den her:

– Vi har planer om flere sendinger og aktiviteter, da med fokus på samarbeid og by mer enn klubb. Vi har også noen planer om å gjøre noe mot breddeklubbene. Nå er det tid for «vårs», ikke oss mot dem, understreker Jan Roger Henriksen.