Divisjonsforeningens medlemsmøte cupfinalelørdagen samlet et rekordstort antall klubbledere – som, blant mye, fikk en svært inspirerende time med Gjert Ingebrigtsen.

«Kunsten å oppdra en verdensmester» heter boka til trenerpappaen fra Sandnes – og det var også overskriften på foredraget Gjert Ingebrigtsen holdt for rundt 150 klubbledere fra PostNord- og Norsk Tipping-ligaen.

– Veldig kjekt og litt spennende for meg å komme og snakke til dere som jobber med lagidrett, begynte Ingebrigtsen, som nærmest var på mellomlanding, der han kom direkte fra familiebesøk i Båtsfjord, via Ullevaal og så videre til Lisboa der to av sønnene løp EM i terrengløp i helgen.

Sånn sett kunne han også sette perspektiver på reisediskusjonen til klubbene som en times tid tidligere hadde fått offentliggjort avdelingsoppsettet for 2020. Og nettopp perspektiver var noe Ingebrigtsen satte på mye i løpet av tiden han nærmest trollbandt fotball-lederne før han avsluttet til stående applaus (!).

Gjert Ingebrigtsen kom rett fra familiebesøk på hjemplassen Båtsfjord til Ullevaal – før han suste videre til EM i terrengløp i Lisboa.

Da hadde han snakket om kultur i en gruppe – like viktig for hans team som et fotball-lag. Han hadde snakket om betydningen av å ha mål (hvis ikke man har et mål er det bare å slutte – men «å ha det gøy» kan også være et mål, sa han). Så snakket han om hvor meningsløst det ville være for ham å kopiere kenyaere når han skal trene opp nordmenn med helt andre fysiske forutsetninger. Om det like meningsløse med spesifikke krav og analyser og utviklingstrapper for hva man må kunne på de ulike alderstrinn for å nå toppen. Så snakket han om betydningene av å gå «all in – always». Og så snakket han selvfølgelig mye og godt om dilemmaet det er å være far når man også skal være kompromissløs trener i den kompromissløse toppidretten.

– Han her har vi brukt 28 år på å ødelegge fullstendig, illustrerte Gjert Ingebrigtsen da han snakket om Henrik, den eldste i løpertrioen.

Kompromissløs – også i beskrivelsen av seg selv. Men jeg håper det kommer frem at dette også er en kjærlighetshistorie, sa Ingebrigtsen

Samtidig kom det tydelig frem både da og i beskrivelsene av brødrene Filip og Jakob at det han mest av alt fortalte var en kjærlighetshistorie. En kjærlighetshistorie til idretten men også til familien, til sønnene og sønnene imellom.

Sønnene som overhode ikke ville ha denne gærne faren på tv, men som endte opp med to sesonger der de fikk frem alt. I hvert fall nesten (du slapp billig, der pappa…).

Lillebrors tilbakebetaling

Før han rundet av med hvordan lillebror Jakob «betalte» tilbake storebror Henrik på en måte som ga et helt nytt perspektiv for alle vi som hadde sett dobbeltseieren på 5.000 meter i EM før, men ikke ante alt av hva som foregikk i ren søskenkjærlighet – før nå.

Det midt oppe i det kompromissløse han mener er avgjørende. Men det er altså evnen til å bygge en sterk og god kultur. Og å gjøre det ut fra egne forutsetninger, ikke ved å kopiere nederlendere og spanjoler – sa «Gjert’n». Som altså kom rett fra et besøk hos sine egne røtter i Båtsfjord («der de bare driver med fiskeri og snømåking» – altså lite idrett) før han hastet videre til Lisboa, der Jakob ble historisk med sitt fjerde gull i juniorklassen.

Fullsatt sal – spekket program

Og det toppet definitivt inspirasjonsdelen på lørdagens medlemsmøte – som ellers hadde en meny som begynte med markedsmuligheter for klubbene gjennom partnere i Divisjonsforeningen, fortsatte med de store perspektivene i fotballen fra Fotballpresident Terje Svendsen og generalsekretær Pål Bjerketvedt før offentliggjøringen av avdelingsoppsettet ga lengt flere anerkjennende nikk enn skuffede fjes.

Det var rekordoppmøte og fullt i salen på lørdagens medlemsmøte. Her med Terje Svendsen og Pål Bjerketvedt på scenen.

Og etter at Ingebrigtsen hadde sust videre til Gardermoen, fikk mange klubber en ekstra belønning da Thomas Johansen fra Norsk Tipping kom og delte ut fair play priser til Kjelsås og Kvik Halden i PostNord-ligaen og til Eidsvold Turn, Brann 2, Viking 2, Ranheim 2, Mjøndalen 2 og Skjetten.

Brann 2 (Helge Haugen), Eidsvold Turn (Roar Halvorsen) og Skjetten (Joshua Stensby) var til stede og mottok priser, mens Viking 2, Mjøndalen 2 og Ranheim 2 også tildeles 20.000 fair play kroner fra Norsk Tipping og Thomas Johansen. Til høyre Kari Lindevik.

Thomas Johansen fra Norsk Tipping og Kari LIndevik fra Divisjonsforeningen sammen med Fair PLay vinnerne i de to PostNord-avdelingene i 2019, der Dag Halvorsen i Kjelsås og Haris Juklo i Kvik-Halden mottok 50.000 kr hver.