Brattvåg slo ut Molde – og får ny cupfest når Rosenborg kommer på besøk i 3. runde. Mens det blir flere klassikere i et oppsett der Skeid – Vålerenga og Fyllingsdalen – Brann er blant mange godbiter.

10 Divisjonsforeningsklubber tok seg videre til NMs 3. runde. Fyllingsdalen fra Norsk Tipping-ligaen slo ut Sogndal, og får nå publikumsfest mot Brann.

Flere fra PostNord enn OBOS

I tillegg er 9 klubber fra PostNord-ligaen med i oppsettet som NFF presenterte i dag. Det er faktisk en flere enn de 8 fra OBOS-ligaen som kom seg videre – noe som bekrefter at nivåforskjellene er blitt adskillig mindre etter omleggingen av serien i fjor.

Og avansementene til DF-klubbene kommer jo i stor grad etter møter med klubbene fra nivåene over, slik at veien frem er og blir tøffere for lagene nedenfra. Nå tar også stadig flere til orde for en trekning tidligere i rundene – som den 3. runden som nå ble satt opp.

Brattvågs jubelscener etter at Molde var slått på onsdag. Nå jubler de igjen – for møte med RBK i neste runde. Foto: brattvaag-il.no

– Vi vil heller ha lag vi kan slå enn store publikumslag. For vi vil nå lengst mulig, sa daglig leder i Egersunds Kenneth Andersen før forrige runde. Da ønsket EIK seg Jerv og fikk det. Og takket for det ved å vinne 2-1.

Det er samtidig en uttalelse Andersen nok ikke ville sagt for få år siden. Men differansen oppover er redusert, da er ambisjonene gått motsatt vei.

Nå blir det Start som skal reise til Egersund. Sportslig tøffere, men med muligheter til noen flere publikumsinntekter. Og fortsatt med mulighet til å gå videre.

VGs fotballekspert Knut Espen «Svea» Svegaarden sa i NFFs egen podcast «Podball» at han gjerne så trekning allerede fra første runde – evt med en regional tilnærming pga reisekostnadene. Men samtidig slik at uttrykket «cup er cup» virkelig gjelder.

Nettopp reisekostnader har ligget til grunn for oppsettet som kom nå – i tillegg til det å få til gode publikumsoppgjør. Og at det forsøkes å unngå de samme lagene år etter år.

– Vi har prøvd å ta hensyn til at lagene er inne i en tøff kampperiode og ønsker derfor minst mulig reising, selv om det er vanskelig å få til med alle. Vi har som vanlig også prøvd å unngå at lag som har møtt hverandre de siste to-tre årene møtes igjen. Alle lagene fra Eliteserien er satt opp på bortebane og vi håper på mange gode og spennende oppgjør, sier seksjonsleder for turneringsadministrasjon i NFF, Rune Pedersen.

9 av 10 mot eliteserielag

Som i spennende oppgjør definitivt kan stemple inn Tom Nordlies Skeid mot hans tidligere arbeidsgiver Vålerenga. Slik Brattvåg altså får en ny fest med Rosenborg, Bærum får besøk av Strømsgodset,  KFUM får Lillestrøm på besøk, Fyllingsdalen gjestes av Brann, Mjølner får Bodø/Glimt, Alta møter Tromsø og Hødd får et interessant oppgjør mot Kristiansund.

I tillegg spilles altså Egersund mot Start, mens det noen mil lenger nord blir lokaloppgjør mellom Bryne og Sandnes Ulf.

Bryne er med andre ord eneste Divisjonsforenings-klubb som ikke møter eliteseriemotstand – men får til gjengjeld en ny mulighet til å slå ut en nabo (slo ut Viking i 2. runde). Publikumskamp bør det bli nå også.

Nå er det bare å brette opp ermene for våre 10 – og planlegge fest. Og den er ikke langt unna. 3. runde spilles allerede kommende onsdag (9. mai) – med unntak av to kamper som er flyttet til torsdag 10.

Her er alle kampene (DF-klubber uthevet):

HamKam – Sarpsborg 08 (spilles 10/5)
KFUM Oslo – Lillestrøm
Skeid – Vålerenga (Vises på NRK)
Bærum – Strømsgodset
Ull/Kisa – Kongsvinger
Mjøndalen – Stabæk
Notodden – Odd
Egersund – Start
Bryne – Sandnes Ulf
Nest-Sotra – Haugesund
Fyllingsdalen – Brann