Fredrikstads førsteinntrykk av en ny liga, en landslagstreners fokus på utviklingsnivået, en partners medieambisjon, lisenstallenes økonomiske tale og advokatens tydelige råd. Det er noe av menyen på Divisjonsforeningens ledersamling i juni – i tillegg til mange gode klubbdiskusjoner og (forhåpentligvis) en norsk landslagseier.
G19-landslagstrener Pål Arne «Paco» Johansen understreker PostNord-ligaens betydning som utviklingsarena. Foto: NFF

Pål Arne «Paco» Johansen (bildet) snakker om de gode utviklingsarenaene når han besøker Divisjonsforeningens ledersamling. «Paco» har selv suksess med G19-landslaget, men er likefullt klar på at kamphverdagen for landets største talenter må bli bedre. Og nå ser han mot PostNord-ligaen.

Det er en liga Fredrikstad ble en del av etter forrige sesong. Der har de skapt stor og ny entusiasme i Plankebyen, ikke minst etter ansettelsen av Per-Mathias Høgmo – noe rundt 10.000 tilskuere på de to første hjemmekampene bekrefter. Men hvordan er egentlig klubbens førsteinntrykk av ligaen?

Det er noen av temaene som vil danne utgangspunktet for gode diskusjoner når Divisjonsforeningen møtes til ledersamling på Ullevaal stadion onsdag 6. og torsdag 7. juni.

Tidligere har man lagt disse samlingene til helg, og selv om deltagelsen har vært meget stor de siste årene, har det gitt noen utfordringer for klubbledere som også er viktige brikker når klubbene skal spille kamp. Og i kraft av profesjonaliseringen legges samlingen nå til to midtukedager – uten slike kollisjoner.

Likevel: kamp blir det denne gang også. Onsdag 6. juni spiller Norge mot Panama på Ullevaal – noe som gir en perfekt ramme for en sosial kveld for ledere for klubbene både i PostNord- og Norsk Tipping-ligaen.

Men en samling som i hovedsak peker mot styreledere og daglig ledere (men der også noen fagsjefer melder seg på) har naturlig nok et bra faglig innhold.

Thomas Johansen i Norsk Tipping

Som i tillegg til ovennevnte får besøk av en partner med en gratis nettbutikk-løsning, idrettsadvokater som har spesialsydd en Klubbpakke – og også vil presentere en overraskelse og – blant annet – Norsk Tipping, som vurderer en satsing på magasinsendinger fra våre nivåer. Thomas Johansen (bildet) har i hvert fall en god ide.

Og så presenteres bakgrunn for den klubblisensen som i år er innført i PostNord-ligaen – med dertilhørende både legitime spørsmål og diskusjon rundt økonomisk status. Kostet det for mye for de som rykket opp? Hvor robuste er klubbene og hva kreves egentlig for å henge med på og løfte seg på dette nivået?

Det og mer til blir det på en samling som åpner med tre faglige timer fra onsdag 6. juni kl. 14 – før det blir mat og fokus mot landskampen kl. 19 – og deretter god fotballprat i sportsbaren. Torsdag 7. juni blir det fagsamling fra kl. 09.30 til ca 15.30.

Datoene på denne årets tredje store Divisjonsforenings-samling har vært kjent en tid. Men nylig gikk den konkrete invitasjonen ut til klubbene (du ser den nederst i saken) og påmeldingene er forlengst begynt å strømme inn fra Divisjonsforeningens totalt 98 medlemsklubber. Brynes daglige leder Asle Tjøtta (bildet) er en av dem som har meldt sin ankomst.

Selve samlingen og mat på den dekkes av Divisjonsforeningen, mens reise og overnatting dekkes av klubbene.

Det er mulighet til overnatting på Thon Hotell Ullevaal på Divisjonsforeningens avtale der (si fra i påmeldingen, se mer i innbydelsen vedlagt).

Har du og din klubb spørsmål eller ønsker å melde dere på, send en mail til arne@divisjonsforeningen.no

Vi ser frem til to gode og klubbutviklende dager 6. og 7. juni.

Invitasjon ledermøtet DF juni 18