Fra 1. januar øker andelen klubbene får fra grasrotandelen til 7 prosent. Det vil bety solide merinntekter for klubbene.

Norsk Tipping er som kjent ligasponsor til de seks avdelingene på fjerde nivå i norsk fotball. Og sammen med Divisjonsforeningen jobbes det nå med flere ideer for å synliggjøre og løfte ligaen inn i 2018.

Men allerede nå kan selskapet på Hamar presentere en av de beste julegavene til klubbene både i Norsk Tipping- og PostNord-ligaen.

– En økning av prosentsatsen fra fem til sju prosent vil bety at kundene får bestemme bruken av en enda større del av Norsk Tippings overskudd. Dette er en fin julepresang til lag og foreninger og som understreker båndene mellom Norsk Tipping og frivilligheten i Norge i enda større grad enn før, sier Anne Helseth, ansvarlig for Grasrotandelen i Norsk Tipping til selskapets egen hjemmeside.

Divisjonsforeningens 95 klubber er alle grasrotmottagere. De aller fleste mottar sekssiffrede beløp – og en økning fra 5 til 7 prosent vil bety en økning på 40.000 pr hundretusen man i dag mottar.

Lørenskog og FFK passerer millionen

En klubb som Lørenskog, som har nesten 1000 som støtter klubben med sin grasrotandel, mottar i år rundt 730.000 kroner (de har i skrivende stund passert 710.000). Økningen for dem vil neste år – om alt annet er likt – bety nesten 300.000 ekstra kroner – og at de altså alene kan passere en million i inntekter på dette.

Fredrikstad Fotballklubb mottar enda mer, de var nummer 19 av klubber og foreninger som mottar mest i Norge ved siste statistikk (etter to av årets tre første tertialer). FFK vil mao også passere en million i inntekt på dette neste år. Slik summene øker betydelig for mang av klubbene, både i Norsk Tipping-ligaen og i PostNord-ligaen.

Eksempler på Divisjonsforenings-klubber som i år runder en halv million eller mer – og ventelig kan budsjettere med en økning på et par hundre tusen neste år, er Skeid, Moss, Vard Haugesund, Vindbjart, Bryne, Alta, Fram og Raufoss.

Men alle klubbene kan altså vente betydelig økning her – 40 prosent mer enn i år.

Dette gir samtidig enda større grunn for folk flest til å prioritere Norsk Tipping når det skal tippes. For når 7 prosent av innsatsen går til å støtte «din» klubb, betyr det altså mye for mottagerne – og man er med på å skape en forskjell.

– Økningen betyr at hver enkelt grasrotgiver blir mer verdt for foreningene. Det burde stimulere til å trappe opp arbeidet med å verve spill-kunder som grasrotgivere. Fortsatt er det ca. 900.000 kunder som ikke har valgt seg en grasrotmottaker, understreker Helseth.

I 2016 ble totalt 416 millioner kroner fordelt fra Norsk Tipping gjennom grasrotandelen. Tallet vil ende omtrent likt i 2017 – mens det neste år altså ventelig vil øke med 40 prosent.

Er du ennå ikke knyttet til noen klubb? Slik blir du grasrotgiver – og, uten at det koster deg noe, bidrar med 7 prosent av spillinnsatsen til klubben du velger å støtte.

Thomas Johansen i Norsk Tipping (midten) var på sist medlemsmøte i Divisjonsforeningen og delte ut pengepremier til fair play-vinnerne i de åtte avdelingene Divisjonsforeningen administrerer. Og neste år får alle klubbene mer NT-penger.

Slik gir du Grasrotandelen til «din klubb»:

Norsk Tipping vil etter planen delta på Divisjonsforeningens medlemsmøte 13. januar – og presentere både grasrotandel og tanker om 2018-sesongen.

Les om grasrotandelen her