Uansett om vi snakker PostNord- eller Norsk Tipping-liga. Uansett om du er nord eller sør, øst eller vest – pinsehelgen byr på viktige oppgjør for lag i rekordjevne tabeller. Og kanskje er det nå det går noen tog. Skaff deg den totale oversikten her.

Tre poeng skiller opprykkskvalifisering og nedrykkplass i PostNord-ligaens avdeling 1. Asker på andreplass har 9 poeng, Mjølner på 12. plass har 6. Sånn sett kan Mjølner ta igjen tabelltoeren i løpet av pinsen.

Og selv om det ikke er like tett i alle avdelinger, er det neimen ikke langt unna.

I PostNord-ligaens avdeling 2 er Skeid på andreplass 4 poeng foran Stjørdals-Blink på 12. (og altså tredjesiste).

Og i Norsk Tipping-ligaens seks avdelinger kan også det meste snus på hodet i løpet av denne 6. serierunden.

Så er kanskje ikke det så unaturlig at ikke alt har satt seg etter at kun 20 prosent av seriespillet er unnagjort. Men desto større grunn til å komme seg på kamp og heie på ditt lag nå. For å sørge for at de blir med når toget når ting skal sette seg ordentlig på disse tabellene.

Spiller ditt lag borte – eller du selv er bortreist – fortvil ikke, da er det et godt alternativ å se laget på stream via Amedias sendinger.

Gjennom et abonnement på en av Amedias aviser – eller eksempelvis Nettavisens løsning Na+ – kan du bare denne helgen se 40 kamper direkte bare fra PostNord- og Norsk Tipping-ligaene.

Men fotball på arenaen er selvfølgelig førsteprio. Og her er det mange spennende dueller. Her en kjapp oversikt:

POSTNORD-LIGAEN AVD 1:

Raufoss leder og er ubeseiret, men reiser i dag (kl. 16.00) til Asker for å møte tabelltoeren som står med full pott på hjemmebane. En ren toppkamp der altså.

Men bak Asker er det altså veldig jevnt. I fire kamper (Alta – Elverum, Fredrikstad – Odd 2, Grorud – Nybergsund og Moss – Fram) kan lagene bytte plass etter 90 minutter. Eller det kan dannes luker.

Hønefoss (borte mot Mjølner) og Stabæk 2 (hjemme mot Bærum) står med kun 1 poeng, og må vinne for ikke å bli akterutseilt.

POSTNORD-LIGAEN AVD 2:

Nesten like jevnt som i avdeling 1. Og her kan serieleder KFUM miste tabelltoppen etter sin tur til sørlandet og solide Fløy i dag (kl 16).

Og også her kan mange bytte plass i løpet av helgen. Tabelltoer Skeid får besøk av 5. plasserte Vålerenga 2. Tabelltreer Hødd er bare 1 poeng foran morgendagens gjester fra Vidar – samme avstand som det er mellom Brattvåg og Bryne. Og foran lokaloppgjøret mellom Nardo og Stjørdals-Blink er det bare målforskjellen som skiller.

Se tabell og kampoversikt her

NORSK TIPPING-LIGAEN AVD 1:

Her ser det ut som tabellen er i ferd med å dele seg litt på midten. Follo topper, men har bare fire poengs forsprang ned til 6. plassen Lokomotiv Oslo innehar før helgens kamper. Men her møtes lagene nede stort sett lag på øvre halvdel, og sånn sett er det viktig å melde seg på nå.

For mister de nederste kontakten ytterligere med tap i helgen, så går det et lite tog.

Tre lag ligger nederst med bare 1 poeng på de 5 første kampene. Blant dem Ready sommøter nettopp Follo på Ski kunstgress i dag kl. 16.

Bare ett oppgjør blir en ren toppkamp, Lokomotiv Oslos besøk av Molde 2 (en kamp som først spilles tirsdag).

Se tabell og kampoversikt her

NORSK TIPPING-LIGAEN AVD 2:

Eidsvold Turn og Lørenskog har skaffet seg en liten luke i toppen – begge med 13 av 15 mulige poeng så langt. Begge skal spille bortekamper i dag, mot hhv Skedsmo og Gjelleråsen.

Det i en serierunde der lokaloppgjøret mellom Kvik-Halden og Krakerøy og møtet mellom tabellnaboene Vestfossen og Skjetten, er blant de som kan gi utslag på tabellen.

Se tabell og kampoversikt her

NORSK TIPPING-LIGAEN AVD 3:

Her står Halsen med full pott etter fem kamper – som eneste av de totalt 84 lagene i Norsk Tipping-ligaen. Mandag møter de Åssiden borte.

Og mandag spilles store deler av denne 6. runden i avdeling 3. Bare Start 2 – Madla spilles i dag. Mens Porsgrunns-derbyet mellom Pors og Urædd tjuvstartet, da Pors vant 3-0 foranover 500 tilskuere på 16. mai.

Mandag fortsetter det altså med flere spennende oppgjør, somnår Ørn tar den korte veien fra Horten til  FK Tønsberg.

Se tabell og kampoversikt her

NORSK TIPPING-LIGAEN AVD 4:

Også her har noen «tjuvstartet» denne 6. runden. Stord tok en viktig trepoenger i bortemøtet med Varegg 16. mai, mens serieleder Brodd spilte 1-1 mot Vardeneset.

Dermed kamp Brodd få flere lag tett opp i ryggen og også passeres av et FK Fyllingsdalen som møter Viking 2 borte. Det i en runde som ellers byr på møtet mellom barndomskameratene – og de tidligere toppspillerne – Kim Rune Hellesund (daglig leder Fana) og Tommy Knarvik (trener Sotra). Av dem er det Sotra som har kommet best i gang, og Hellesund må la gammelt vennskap ligge når Sotra gjester kl. 16.

Se tabell og kampoversikt her

NORSK TIPPING-LIGAEN AVD 5:

Her flytter vi oss blant annet til Trøndelag og en avdeling som byr på en real toppkamp denne runden – når serieleder Steinkjer gjester tabelltreer Byåsen kl 16 denne lørdagen.

Også Verdal og Rosenborg 2 er med i tetkampen i en avdeling som ellers utmerker seg ved å være særdeles jevn lenger nedover. Bare 4 poeng skiller i øyeblikket Gjøvik-Lyn på 5. plass og Brumunddal på den 14. og siste plassen. Mye kan endres her mao.

Se tabell og kampoversikt her

NORSK TIPPING-LIGAEN AVD 6:

En avdeling med fire Oslo-lag og resten fra nord. Og det er ett fra nord (Junkeren) og ett fra Oslo (Lyn) øverst, begge med 12 av 15 mulige poeng.

Junkeren står med utrolige 22-0 på sine to første hjemmekamper, men får det antagelig litt tøffere i dag – når Senja kommer til Bodø allerede kl 13.00. Lyn møter Stålkameratene hjemme på Kringsjå mandag.

Det i en runde som ellers byr på duell mellom to andre av topplagene, tabellfirer Fløya og tabelltreer Frigg i dag – også den kl. 13.00