To serierunder før slutt, er det veldig tett og jevnt i kampen om opprykkskvalifisering. Men om noen uker møtes toerne i avdelingene. Og etter mandagens trekning på Ullevaal stadion, er opplegget for selve kvalifiseringen mer klar.

Siste serierunde i PostNord-ligaen spilles lørdag 21. oktober kl. 13.00. Helgen etter spilles første av to møter mellom tabelltoerne.

Sølvbollen var i bruk mandag.

Og etter at trekningen ble foretatt på NFFs styrerom mandag – med Divisjonsforeningen til stede, ble det klart at toeren i avdeling 1 åpner hjemme. Returmøtet en uke senere avgjør hvem av toerne som går videre og får møte OBOS-ligaens nummer 14 (også to kamper) om den siste plassen i OBOS-ligaen 2018.

Kvalifiseringen oppsummert:

• Lørdag 28.10 (evt søndag 29.): Nr 2 PostNord-liga avd 1 – Nr 2 PostNord-liga avd 2
  • Lørdag 4.11 (evt søn 5.): Nr 2 PostNord-liga avd 2 – Nr 2 PostNord-liga avd 1
  • Bortemålsregelen gjelder ved uavgjort. Ved fortsatt likt, ekstraomganger og evt straffespark i kamp 2.
  • Vinneren sammenlagt møter nr 14 i OBOS-ligaen i hjemme-/bortekamp – i utg.pkt 11. og 18. november. Hvem som starter hjemme, trekkes senere.

Jevnt i avdeling 1

Hvem som skal spille kvalifiseringen er det imidlertid mye uklarhet rundt – og spenningen vil høyst sannsynlig stå seg til siste serierunde lørdag 21. oktober kl. 13.00:

I PostNord-ligaens avdeling 1 har HamKam sikret opprykket. Men kampen om andreplassen er bare blitt tettere og jevnere etter helgens kamper.

• Alta tapte sin hjemmekamp mot nettopp HamKam, men holder fortsatt andreplassen. Står med 45 poeng og 19 plussmål.
  • Asker kunne gått forbi, men møtte et Finnsnes som hadde fire seiere på de siste fem og kjemper febrilsk for ny kontrakt. Det endte 2-2. Dermed står Asker med 44 poeng og 12 plussmål.
  • Raufoss tapte borte mot Bærum, 1-2. Dermed ble de stående på 43 poeng. Har dog best målforskjell, 24 plussmål.

Så avgjøres kanskje mye allerede på lørdag, Da møtes nemlig Raufoss og Alta på NAMMO Stadion. Samtidig spiller Asker borte mot uforutsigbare Grorud.

Vinner Asker, er det bare Alta-seier på Raufoss som kan hindre dem i å overta andreplassen før siste runde. Med Alta-seier vil også løpet være kjørt for Raufoss. Men med hjemmeseier på Raufoss og poengtap for Asker, vil Raufoss være ny tabelltoer.

Helt åpent med andre ord.

Så antagelig også til siste serierunde, der Alta møter Skeid hjemme, Asker møter Kjelsås hjemme og Raufoss møter Nybergsund borte.

Jevnere i avdeling 2

I avdeling 2 er spenningen – om mulig – enda større. For her er det minst like jevnt mellom tre lag. Og her kjempes det både om direkte opprykk og andreplassen som gir kvalifiseringsmulighet.

• Nest-Sotra klarte bare uavgjort mot et Vindbjart som kjemper for å overleve. Nest leder ennå, men kun på bedre målforskjell. 48 poeng, 32 plussmål.
  • Notodden vant igjen (3-1 mot Vidar) og står også med 48 poeng. 24 plussmål.
  • Bryne er verre stilt. De hadde gjort unna denne 24. runde ridligere, men røk som kjent 1-6 mot Egersund runden før. Står med 46 poeng og 17 plussmål.

Bryne må med andre ord ha hjelp, for akkurat nå har Notodden og Nest-Sotra grepet om de to øverste plassene. Sistnevnte har også den, på papiret, enkleste kampen på lørdag – hjemme mot tabelljumbo Byåsen. Notodden møter  et Vindbjart som har et høyt potensial, og som nå kjemper knallhardt for å overleve (ligger rett under streken – med ett poeng opp til sikker plass).

Det er tøff motstand.

Også Bryne skal ut i vrien kamp, når tabellfirer Fram kommer til Jæren.

Men muligens er alle tre med i kampen foran siste serierunde. Og der er det Notodden som møter Byåsen, dog borte. Nest-Sotra reiser til Hønefoss, mens Bryne fort møter Notodden-spillerne på flyplassen på Værnes – når de er på vei til Nardo.

Uavklart om nedrykk

I den andre enden av tabellene, er det også mye spenning igjen. I hvert fall i avdeling 2. Her er status:

• Fra avdeling 1 må Follo (18 p) ned i Norsk Tipping-ligaen.
  • Brumunddal (21 p, 20 minusmål) og Finnsnes (21 p, 17 minusmål) har begge teoretisk mulighet til å klare seg, men må vinne begge de to siste, samtidig som Vålerenga 2 må tape sine kamper (27 p, 20 minusmål)
  • Til overmål møtes Finnsnes og Brumunddal nå lørdag, det vil sende minst en av dem ned ett nivå.
  • Byåsen (14 p) rykker ned fra avdeling 2.
  • Det skiller bare ett eneste poeng mellom tre lag som vil unngå de to andre nedrykksplassene i den avdelingen: Odd 2 har 23 p, 15 minusmål. Vindbjart her 22 p, 9 minusmål. Fana har 22 p, 32 minusmål.

P.S.: Moss, Mjølner, Fløy og Stjørdals-Blink er som kjent klare for opprykk fra Norsk Tipping-ligaen til PostNord-ligaen neste år. De to siste avdelingene er det fortsatt spenning i.