Se målene som avgjorde HamKams opprykk – og scoringene som får programlederne på ukens målshow til å kalle det cowboytilstander i PostNord-ligaens avdeling 2.

– Det er cowboytilstander i avdeling 2, både i topp og bunn. Hva er det som skjer der, spør programleder Jonas Scheie Hammer i ukens målshow-sending.

Der samler han, sammen med kompanjong Anders Lübeck også denne uken scoringene fra PostNord-ligaens 14 kamper. De to lager et dugnadspreget program uke etter uke – med scoringene fra ligaen som med spisset ligastruktur har fått et stort sportslig løft i år.

Bildene fra kampene får duoen fra mediepartner Amedia, som jo streamer alle kampene på nivået (noe de skal fortsette med de neste fem sesongene).

Budstikka med på Amedia-stremingen

Fra og med neste runde har enda en avis kommet seg med på streaming-satsingen. Budstikka er ikke en Amedia-avis, men etter at de innførte brukerbetaling denne uka, har de fått en avtale om visning av kampene til sine to lag – Bærum og Asker. Førstnevnte var på Hamar på lørdagens opprykksfest, dog i en solid birolle, og ligger nå midt på tabellen i avdeling 1. Asker har langt mer å spille for i innspurten – der de definitivt er med i kampen om opprykkskvalifiseringsplass.

Les mer om Budstikkas streaming-avtale her.

Fra før er det gjort avtaler om at Jærbladet, vise Brynes kamper, Dalane-Tidende får vise Egersunds kamper, at Sunnmørsposten får vise Hødds kamper og at Adressa Nardo og Byåsen – i tillegg til at altså alle Amedias 63 lokalaviser viser alle 364 kamper i PostNord-ligaen direkte.

Du finner kampene på avisensurl/postnord-ligaen (f.eks dt.no/postnord-ligaen). Og alt du trenger er altså ett abonnement på en av disse avisene.

Det betyr mange scoringer som sendes på mange nettsteder, scoringer som altså oppsummeres av Scheie Hammer og Lübeck i deres målshow, noe de lager etter å ha fått ok fra både Amedia og fotballorganisasjonene denne sesongen.

Opprykk og cowboytilstander

Og i runde 23 kom scoringer som både ga en viktig avgjørelse – HamKams opprykk – og en masse mer spenning – i begge avdelinger. I avdeling 1 ble kampen om playoff-plassen enda tettere mellom Alta, Raufoss og Asker. Og i nedrykksstriden fikk Finnsnes fornyet håp etter sin fjerde seier på de siste fem – denne i den rene nedrykksduellen mot Vålerenga 2, som fortsatt ligger rett over streken.

Men det er altså i avdeling 2 Scheie Hammer mente det var cowboytilstander både i opp- og nedrykksstriden.

Få totaloversikt over opp- og nedrykk her

Kampen om OBOS-liga-plass står som kjent mellom Nest-Sotra, Bryne og Notodden. Sistnevnte gikk fra tredje- til førsteplass sist. Nå datt de ned på tredjeplassen igjen – mens Nest-Sotra overtok tabelltoppen. Det etter at Bryne hadde en av sine aller svakeste dager da de tapte 1-6 mot Egersund.

De scoringene – og flere til – får du her:

Få også mer oversikt over opp- og nedrykk her