Divisjonsforeningen har inngått et samarbeid med Explendo – som tilbyr klubber å sette opp og drifte en nettbutikk med flere muligheter.

– Jeg vet det er mange klubber som sliter med å løse dette med nettbutikk. Vi setter opp, drifter og gjør all support på nettbutikken, forteller Eivind Tyrdal, daglig leder i Explendo.

Flere klubber i Divisjonsforeningen har allerede satt opp nettbutikk gjennom løsningen Explendo tilbyr. Nå er det åtte DF-klubber som har Explendo-løsningen eller har signert avtale som gjør at den kommer opp relativt snart (Tillerbyen, Nardo, Asker, Bærum, Holmen, Ullern, Vidar og Brumunddal).

Eivind Tyrdal studerer Ullerns nyoppsatte nettbutikkløsning

Se eksempelvis Ullern fotballs nyåpnede nettbutikk her

Mulig salgskanal også for partnere

– Vi tilbyr en salgskanal for klubbene både med tanke på å selge klubbprodukter og supporterartikler og salg av eksempelvis klubbkolleksjonen. Men i tillegg åpner vi en mulighet for klubbene til å fungere som en salgskanal mot partnerne deres, forteller Tyrdal.

I Asker Fotball kan man eksempelvis kjøpe klubbskjerf, treningsdress og leie container fra Franzefoss i samme transaksjon.

– Det er kanskje ikke så mange som kjøper fotballstrømper og leier container i samme momang, ler Tyrdal.

– Men det er ingen tvil om at partnerne ser dette som en ekstra mulighet til synlighet. Klubbene tilbyr, gjennom sine partnere, veldig mange ulike medlemsfordeler. Og det å få opp en salgskanal for disse, enten det er kjøretimer på sertifikat, rabatt på bilutleie, cateringtjenester, klær eller – altså – containere, oppleves som positivt, fortsetter han.

Explendo gjør jobben

Også for å få satt opp denne salgskanalen for partnerne integrert i nettbutikken, tar Explendo på seg jobben. Like gratis som det øvrige.

– Klubbene må selvfølgelig initiere og styre hvilke partnere vi eventuelt tar møte med. Men derfra kan vi gjøre alt hvis klubben ønsker det, forteller Tyrdal.

Som i det arbeidet har støtt på partnere som gjerne også vil ha avtale med flere klubber – og sånn sett kan fungere som en døråpner motsatt vei også.

Vi gjør hele jobben – med oppsett, drift og vedlikehold av nettsiden. Kostnadsfritt for klubben, forteller Eivind Tyrdal.

– Explendo er et selskap som i utgangspunktet hjelper klubber og lag med inntektsbringende tiltak. I det arbeidet så vi fort at det i dette med nettbutikk lå både et behov og et potensial for klubbene. Og den teknologien har vi, fortsetter han.

Samtidig tilpasses løsningen, både i forhold til utsendelser av varer, som Explendo gjør med mindre klubben eller partner ønsker at varene skal hentes i butikk. Også hvordan transaksjoner går styres slik klubbene ønsker, samtidig som det for kunden skjer i en operasjon.

Kostnadsfri oppsett og drift

Så driver Explendo selvfølgelig ikke ren veledighet mot idretten.

– Vi vet at inngangsprisen på slike tjenester er en hemsko. Derfor har vi fjernet alle utgifter for klubbene. I stedet tar vi en fee på 5% på omsetningen. Men kostnader i transaksjoner, til en «betalingsprovider» ville man jo hatt uansett løsning. Hos oss inkluderer det også oppstart, drift og support av nettsiden. Det kommer ingen kost for klubben for å få dette på plass, understreker Tyrdal.

Som nå altså har inngått et partnerskap med Divisjonsforeningen. I den avtalen ligger at klubbene vil få presentert løsningen på medlemsmøter. Men det er selvfølgelig gode muligheter til å få dette på plass før det neste medlemsmøtet (i forbindelse med cupfinalehelgen, dvs 2. desember).

– Vi har løsninger både for store fleridrettslag og rene fotballklubber med noen få lag. Det er bare å ta kontakt, det er sjelden klubber som tar et møte med oss ikke er positive til å starte med dette, forteller Tyrdal.

Klubber som ønsker å vite mer om løsningen kan ta kontakt med Eivind Tyrdal på eivind@explendo.no eller ring han på 91606287.