Grorud IL er 100 år i år. De ønsket seg Vålerenga hjemme i cupen i «gave». Og fikk det.

Som alltid før NFF presenterer cupoppsettet, spekuleres det heftig i de sosiale medier. Og som alltid både spriker og bommer spekulantene grovt. Men på ett punkt var både forhåndstips og NFF-oppsett synkront – i Groruds ønske om å få Vålerenga hjemme i andre runde.

Grorud Idrettslag er 100 år i år, og bedre feiring enn et cupoppgjør mot Vålerenga er det vanskelig å få. Det var klubben, patriotene og ovennevnte spekulanter enige om.

Og da oppsettet kom fredag, var festen i boks.

Det for øvrig et Grorud som var den første klubben som i fjor ble offisiell samarbeidspartner med Vålerenga. Men det er et samarbeid som handler om helt andre ting enn oppgjør i cupen.

Les om samarbeidet her

Samtidig gleder nok også folket på Valle seg til å ta turen en snau mil nordøstover til klubben som på mange måter er det sentrale limet og navet i Groruddalens sosiale liv.

Kampene i andre runde skal i utgangspunktet spilles 2. mai – men enkelte oppgjør vil bli flyttet til 1. mai. Dette avgjøres senere.

Oppsettet av 2. runde inneholder mange andre spenstige publikumsoppgjør også. Som Bryne – Viking, Fredrikstad – Odd, Sotra – Brann og Steinkjer – Rosenborg.

De fleste lagene i Norsk Tipping-ligaen (11 lag videre til 2. runde) møter lag i Eliteserien, mens lagene i PostNord-ligaen (20 lag videre til 2. runde) stort sett møter lag i OBOS-ligaen. Men unntak finnes. Og to steder blir det interne Divisjonsforenings-dueller: Elverum – KFUM Oslo og Stjørdals-Blink – Mjølner.

Her er kampene i 2. runde:

Fredrikstad – Odd
Harstad – Bodø/Glimt
Senja – Tromsø
Alta – Tromsdalen

Kampdato er altså 2. mai, men dersom klubbene enes, kan de flyttes til 1. mai.

For lagene som går videre, spilles NMs 3. runde allerede onsdagen etter, dvs 9. mai.

Her finner du hele oppsettet for 2. runde i NM menn