Rett før avspark i siste serierunde fikk Markus Solbakken overrakt prisen som Årets Talent i PostNord-ligaen. 17-åringen var nominert av flest trenere fra de 28 lagene – og en jury fulgte opp med å kåre Solbakken til Årets Talent.

For en uke siden ble det klart at han var en av tre nominerte som ble vurdert av en jury. Lagkameraten på HamKam Nicholas Mickelson har også hatt en strålende sesong. Så også Vard Haugesunds keeper Thomas Kinn.

Les mer om spillerne og nomineringen her

De to sistnevnte har begge landskamper for G18-landslaget i år, mens Solbakken spiller på G17-laget. Midtbanetalentet er sønn av Ståle, og har hatt et meget godt år. Han har også figurert fast på HamKams lag som ble seriemestere i PostNord-ligaens avdeling 1 – og er med det klar for OBOS-ligaen neste år.

Markus Solbakken med beviset på at han er kåret til Årets Talent i PostNord-ligaen

I serieavslutningen mot Vålerenga 2 på Intility Arena kom imidlertid Solbakken i vanlig tøy. En liten hamstring-skade gjorde at han stod over.

– Hadde det vært veldig avgjørende, ville jeg nok vurdert å spille, sa en stolt 17-åring da han mottok sjekken på 20.000 kroner samt en krystallvase.

– Det har vært en veldig morsom sesong på alle måter, smilte Solbakken etter overrekkelsen.

Også HamKams spillende leder John Anders Rise stod over kampen med en tilsvarende skade – og kunne dermed, på vegne av klubben, motta en tilsvarende sjekk fra ligapartner PostNord.

– Dette er en veldig flott anerkjennelse for oss og vi tar det som et bevis på at vi har fått til noe også med de yngre, smiler Rise etter overrekkelsen som ble utført av Lars Smith fra PostNord, seksjonssleder for yngre landslag i NFF Truls Dæhli og Divisonsforeningens daglige leder Arne Knoph.

HamKam vant for øvrig serieavslutningen 3-0. Klubben var allerede klar som vinner av PostNord-ligaens avdeling 1. I den andre avdelingen avgjorde Nest-Sotra duellen med Notodden om direkte opprykk, mens Notodden møter Raufoss i kvalifisering om opprykk (vinneren der møter igjen nummer 14 i OBOS-ligaen om den siste plassen i OBOS-ligaen)

Les mer om PostNords engasjement her

På bildet øverst ses fra venstre: Divisjonsforeningens Arne Knoph, Lars Smith fra PostNord, Markus Solbakken, John Anders Rise fra HamKam og Truls Dæhli fra NFF.

BEGGE FOTO: FREDERIK GARSHOL