De har dominert fra første serierunde, og lørdag avgjorde HamKam opprykket til OBOS-ligaen – tre serierunder før slutt. Men styrelederen kan få mer å juble for.

HamKam gjorde jobben på hjemmebane nok en gang da Bærum ble slått lørdag. 12 hjemmekamper har gitt 12 seiere og sånn sett var det perfekt at champagnekorkene kunne sprettes hjemme på Briskeby.

For etter at tabelltoer Alta tapte 1-3 mot Kjelsås, leder Kevin Knappens lag med 11 poeng tre serierunder før slutt.  Dermed blir det OBOS-ligaspill for HamKam i 2018.

Divisjonsforeningen gratulerer.

Styreleder med dobbel-mulighet

Samtidig er ikke spenningen helt over for klubbens styreleder. Truls Nordby Johansen leder et meget kompetent styre på Hamar. Men Nordby Johansen er oppvokst i og bor fortsatt i Asker. Og han har engasjert seg som lagleder for klubbens 2004-lag der sønnen er keeper.

HamKams styreleder Truls Nordby Johansen bor i Asker og er lagleder for 13-årslaget der.

Men ulogisk er det ikke at han bruker mesteparten av sin lederkompetanse på HamKam. For Truls har spilt for klubben på Hamar tidlig på 1990-tallet, der han utviklet et nært forhold til både klubben og en  av de store strategene der oppe. Og vennskapet til Ståle Solbakken har vært tett og godt siden. Nå bidrar de begge, på hver sin måte, for gamleklubben.

Men Truls kan også få litt å juble for i bygda han bor og driver eget firma. For Asker har nå muligheten til å følge HamKam opp.

Jevnt om kvallik-plassen

PostNord-ligaen avd 1

Etter at Alta tapte og Asker vant over Brumunddal lørdag, er nemlig kampen om andreplassen i PostNord-ligaens avdeling 1 jevn. To poeng skiller de to i kampen om kvalifiseringsplassen, en kamp Raufoss også er med på (spiller mot Follo søndag, og vil med seier være a poeng med Asker).

Skeid på 5. plass (38 poeng) kan i teorien også klare det.

Det et Asker som begynte sesongen svært trått. Og fikk direkte juling av HamKam i serieåpningen på Føyka 17. april. Da vant Nordby Johansens HamKam 5-1 (etter at Asker ledet 1-0 til pause) – og inntok tabelltoppen som de altså aldri har forlatt.

Uslåelige hjemme

HamKams suksess kommer ikke minst takket være en helt feilfri hjemmeform. 12 strake seiere på Briskeby er rett og slett utrolig sterkt. Og når stabiliteten også har kommet på bortebane, har avstanden på tabellen bare økt. Ni seiere på de 10 siste kampene forklarer det – og fikk champagnen til å sprute på Hamar på lørdag.

Det har ligget i kortene hele sesongen. I dag kunne HamKam-publikummet juble for opprykk

Men Asker har også forlengst funnet formen, og har åtte seiere på de samme 10 kampene. Det har altså skapt stor spenning om andreplassen i avdelingen. Og en mulighet for at Truls Nordby Johansen kan sette en liten rekord – som bidragsyter i to potensielle opprykksklubber.

Men den viktigste jubelen for Truls – den skjer på Hamar. Nå i kveld…

Jevnt i avdeling 2

PostNord-ligaen avd 2

I PostNord-ligaen avdeling 2 er det alt annet enn avgjort hvem som rykker direkte opp. Notodden overtok tabelltoppen etter den 22 serierunden ble avsluttet forrige helg. Men denne lørdagen senere er Bryne forbi. Notodden tapte nemlig 1-2 borte mot Nardo.

Og vinner Nest-Sotra søndag, er Notodden nede på tredjeplass igjen. Uansett skiller det maksimalt to poeng mellom de tre opprykksduellantene i denne avdelingen.

Vinneren her følger HamKam opp, mens toeren møter toeren fra avdeling 1 i to kamper, en duell som avgjør hvem av dem som så får møte laget på 14. plass i OBOS-ligaen om den siste plassen der.

Mandag 9. oktober trekkes for øvrig hvilken avdeling sin toer som får starte hjemme i opprykkskvalifiseringen.