NFFs Nils Fisketjønn la ikke skjul på at det har vært utfordringer i å få kabalen til å gå opp, da han presenterte avdelingsoppsettet for et fullsatt medlemsmøte lørdag. Men det var mange i salen som smilte bredt da lagene ble presentert ett for ett.

Det er syv år siden Moss og Fredrikstad møttes i seriespill sist. Dengang, i 2010, så 7.650 lagene spille 1-1 i Fredrikstad etter at «bare» 4-017 så FFK vinne det omvendte oppgjøret på våren. I 2018 møtes de igjen.

Og etter at Per-Mathias Høgmo signerte for FFK fredag, er ikke interessen for Østfold-klubben mindre.

Men Østfold-duellene er langtfra de eneste som vil trekke godt med tilskuere i 2018, selv om de oppgjørene nok topper en lang liste av kamper som kommer til å gjøre PostNord-ligaen enda større neste år.

Det ble klart etter at over 120 klubbledere fikk fremlagt avdelingsoppsettene på Divisjonsforeningens medlemsmøte lørdag.

Nils Fisketjønn, direktør i konkurranseavdelingen i NFF

Føringene som ligger bak oppsettene er noe ulike for PostNord-ligaen og Norsk Tipping-ligaen. For oppsettet av de to avdelingene i PostNord betyr det at de sportslige argumentene er overordnet:

• En jevn fordeling av nedrykks- og opprykkslag, såvel som andrelag.
  • Men man har søkt lokaloppgjør når mulig
  • Samtidig som det er et mål å skape noe variasjon fra år til år.
  • Reising blir det for ligaer som i alle praktiske forhold regnes som landsdekkende, men der det ligger en klar føring er at enkleste reisevei er fra Nord-Norge til Østlandet.

Nils Fisketjønn, direktør i konkurranseavdelingen i NFF, la ikke skjul på at denne kabalen var den klart enkleste å få til å gå opp. I det ligger også at PostNord-ligaen i 2018 er så mange spennende lag at den oppturen liganivået har opplevd i år, etter alle solemerker vil fortsette i to meget spennende og attraktive avdelinger.

Fredrikstad havnet i avdeling 1 sammen med Elverum, som jo også kommer fra OBOS-ligaen. Trioen som kjempet om kvalifiseringsplassen fra avdeling 1, Alta, Raufoss og Asker er også her – sammen med, ikke minst, Moss. Og nettopp møtene i Øsfold mellom FFK og Moss vil bli noen solide publikumsvinnere.

POSTNORD-LIGAEN AVDELING 1:

Alta
Mjølner
Raufoss
Asker
Bærum
Grorud
Nybergsund
Stabæk 2
Moss
Odd 2
Fram
Fredrikstad
Hønefoss
Elverum

Også i avdeling 2 bør det bli mye god fotballunderholdning. Arendal kommer far OBOS-ligaen, Bryne og Hødd er to lag som har solid erfaring fra nivået over, og som nok blir sterke igjen, det blir spennende lokaloppgjør både i Oslo, på sør- og vestlandet såvel som i Trøndelag med årets positive overraskelsen Nardo og nyopprykkede Stjørdals-Blink

POSTNORD-LIGAEN AVDELING 2:

Vålerenga 2
Skeid
Kjelsås
KFUM Oslo
Hødd
Brattvåg
Stjørdals-Blink
Nardo
Arendal
Fløy
Egersund
Vidar
Bryne
Vard Haugesund

Når det gjelder oppsettet av Norsk Tipping-ligaens seks avdelinger, er det liten tvil om at utfordringene har vært større. Kriteriene NFF har jobbet etter har her i hovedsak gått på reisebelastningen – samtidig utdypet Fisketjønn blant annet:

•  Ekstra utfordrende i år – pga lagsammensetningen. I det lå blant annet:
  • Reisebelastningen har et langt større fokus enn i PostNord
  • Legge til rette for lokaloppgjør der det er mulig
  • Variasjon på hvilke lag fra Østlandet som må reise nordover
  • Sikre at ikke ett lag alene må reise ut av egen region (men får noen lokaloppgjør)

– Vi har forsøkt å begrense reisebelastningen mest mulig, selv om det ikke var til å unngå at noen klubber får noen lengre reiser. Men å sette opp Norsk Tipping-ligaen har vært ekstra utfordrende i år, understreker Fisketjønn – og utdypet blant annet følgende:

• Møre- og Trøndelag ett lag for mye for å gå i en avdeling
  • Rogaland og Hordaland har to lag for mye til en avdeling
  • Finnmark til Troms/Nordland er utfordrende reisemessig

– Andre viktige kriterier for oss er en jevn fordeling av 2. og 3.lag og antall nedrykkslag i hver avdeling, sa Fisketjønn.

Men i Norsk Tipping-avdelingene har altså geografiske forhold stått over dette. Og det har gitt avdelinger med veldig mange gode og spennende oppgjør. Med unntak av Bjørnevatn (som har over 60 mil til nærmeste NT-klubb og som selv ønsket å reise fra Kirkenes til Gardermoen) har da også alle klubbene fått oppgjør mot nærliggende motstandere.

Tommy Svindal Larsen, som nå er i Pors Grenland, hadde innspill på spillerutvikling og var spent på oppsettet – og var fornøyd med signalene på begge deler på lørdagens Medlemsmøte.

Det betyr eksempelvis Follo mot Drøbak-Frogn, mange dueller på Romerike og i Østdold, Hordaland samlet og i møter med Rogaland og Sogn, Hedmark og Trøndelag i en spennende avdeling, en ny duell mellom Lyn og Korsvoll, kampen som avgjorde opprykk i år, såvel som Nord-norske lag samlet og med enkleste reisevei ned til fire Oslo-lag.

En liga der klubbene utvilsomt bekrefter et betydelig sportslig løft i år, kan mao fortsette neste år. Det var da også mange meget fornøyde klubber på dette nivået, samtidig som deling av alle klubbene i Rogaland og av Oslo-klubbene der en del må ut og fly ikke var mulig å unngå.

. Vi ønsker også å legge til rette for flest mulige lokaloppgjør. Geografi, lokale forhold og individuelle behov går ikke alltid opp, understreker Nils Fisketjønn.

NORSK TIPPING-LIGAEN AVDELING 1:

Oppsal
Follo
KFUM Oslo 2
Ready
Rilindja
Ullern
Drøbak-Frogn
Lokomotiv Oslo
Herd
Hødd 2
Spjelkavik
Molde 2
Træff
Kristiansund 2

NORSK TIPPING-LIGAEN AVDELING 2:

Eidsvold Turn
Skjetten
Lørenskog
Skedsmo
Gjelleråsen
Lillestrøm 2
Østsiden
Kvik Halden
Selbak
Kråkerøy
Valdres
Vestfossen
Strømsgodset 2
Bjørnevatn

NORSK TIPPING-LIGAEN AVDELING 3:

Ørn-Horten
Åssiden
FK Tønsberg
Urædd
Pors
Halsen
Sandefjord 2
Madla
Staal Jørpeland
Sola
Egersund 2
Donn
Start 2
Vindbjart

NORSK TIPPING-LIGAEN AVDELING 4:

Fana
Tertnes
Stord
Øystese
Lysekloster
Sotra
Fyllingsdalen
Varegg
Brann 2
Sogndal 2
Førde
Vardeneset
Brodd
Viking 2

NORSK TIPPING-LIGAEN AVDELING 5:

Gjøvik-Lyn
Tynset
Ottestad
Brumunddal
Løten
Kolstad
Steinkjer
Rosenborg 2
Orkla
Verdal
Tillerbyen
Levanger 2
Melhus
Byåsen

NORSK TIPPING-LIGAEN AVDELING 6:

Stålkameratene
Melbo
Harstad
Junkeren
Sortland
Fløya
Skarp
Senja
Skjervøy
Finnsnes
Lyn
Frigg
Korsvoll
Grei

Det er naturlig nok NFF som står ansvarlig for oppsettet.

– Men vi har hatt en god dialog og et meget godt samarbeid med Divisjonsforeningen og håper klubbene er totalt sett er fornøyd, avslutter Nils Fisketjønn