Fredag var Amedia på Ullevaal og fortalte DF-klubbene om sine planer for sesongen 2018. Denne uken lanserte Amedia en ny avis som blant annet bygger på de fotballsendingene.

Amedia-avtalen som ble signert i høst betyr en betydelig utvidelse av satsingen på streaming av norsk fotball. Fra å ha dekket alle kampene i PostNord-ligaen i fjor, blir det i 2018 også vist betydelige mengder av kamper fra Norsk Tipping-ligaen.

Hvilke og hvordan ga Amedias direktør for forretingsutvikling, Helge Birkelund, et første bilde av da 160 klubbledere var samlet til terminliste- og medlemsmøte i Divisjonsforeningen fredag og lørdag.

Helge Birkelund, direktør for forretningsutvikling i Amedia holdt foredrag for klubbene om fotballsatsingen i konsernet.

Og Amedia stopper ikke fotballsatsingen der. Siden signeringen av avtalen for PostNord- og Norsk Tipping-ligaene, har de også signert avtale som inkluderer Toppserien for kvinner. I tillegg til mye annet.

Utgangspunktet er, som før, de lokalavisene som inngår i Amedia-familien. Men denne uken kom også nyheten om en ny avis. For hele landet.

Nettavisen ble nemlig en del av Amedia-konsernet i oktober. Og nå lanseres NA+ – den første nye riksavisen siden 2007.

– De beste nyhetsreportasjene fra hele landet, sterke meninger og direktesendt sport er hovedingrediensene, skriver Amedia selv på sine nettsider.

– NA+ er en helt ny abonnementsavis med eksklusivt nyhets- og aktualitetsstoff og gode historier og kommentarer fra Nettavisen og Amedias 63 aviser. NA+ er både en digital utgave som publiseres av Nettavisen og nøkkelen til alt innholdet som er eksklusivt for betalende abonnenter.

NA+-abonnentene får blant tilgang til alle sportsarrangementer og ligaer som Amedia har strømmerettigheter til.

I det ligger altså hundrevis av fotballkamper. Helge Birkelund ga klubbene i Norsk Tipping-ligaen også et klart inntrykk av at det er mange kamper som blir vist. Men hvor mange av de ulike klubbene og avdelingene drøyer det ennå noen uker før man vet bildet av.

– Innen 31. januar skal vi melde inn hvilke klubber og et utgangspunkt i hvor mange av kampene vi dekker av hver av dem, fortalte han.

Kollerasjonen mellom Norsk Tipping-liga-klubber og Amedia-aviser er stor. Samarbeidende aviser kan gjøre denne plansjen Birkelund viste mer rosa. Og nå kommer også NA+ inn med muligheter.

Og han ga klubbene en klar oppfordring om å snakke med sin lokale Amedia-avis og synliggjøre gode grunner til nettopp at den klubben blir prioritert opp.

De som helt sikkert dekkes er de 364 kampene i PostNord-ligaen. Men antallet kamper fra de seks avdelingene på nivået under kan lett bli enda høyere – i hvert fall på sikt.

Og nå kommer altså NA+ på banen og vil både kunne fylle inn der klubber ikke har en lokal Amedia-avis og ikke minst forsterke de mange avisene som ligger i portefølgen.

– NA+ vil kunne tilby et unikt innhold. Gjennom satsingen vil vi være først ute i riksmarkedet med viktige hendelsesnyheter Norge rundt, og samtidig hente ut det beste av det eksklusive kvalitetsinnholdet som våre 63 lokalaviser produserer døgnet rundt hver eneste dag, sier konsernsjef Are Stokstad til amedia.no.

– I tillegg får abonnentene på NA+ tilgang til en av landets største og mest varierte sportsmenyer med direktesendinger og høydepunkter fra fotball, ishockey og andre idrettsarrangement Amedia har rettigheter til, fortsetter Stokstad.

– Nettavisen står i dag sterk i Oslo og noen andre store regioner i landet. Det vil kunne få betydning og bety muligheter for eksempelvis Oslo-klubbene, fortalte Helge Birkelund til klubbene.

Les mer om den nye satsingen her