Divisjonsforeningen har vokst – i alle ordets betydninger – i 2017. 104 påmeldte klubbledere til lørdagens medlemsmøte forsterker det inntrykket. Og de får et spekket program.
Det blir full sal igjen når Divisjonsforeningens medlemsmøte holdes på Thon Hotel Opera lørdag.

Det er flere store saker som står på agendaen denne lørdagen. Spenningen til avdelingsoppsettet er naturlig nok stor. Nøyaktig kl. 12.00 slippes avdelingene i både PostNord-ligaen og Norsk Tipping-ligaen – oppsett som definitivt har betydning både for reisebudsjetter og publikumsoppgjør.

Kriterier for oppsett

I PostNord-ligaen er mange kriterier som spiller inn når NFF gjør sine endelige valg for de to avdelingene. Sportslig betyr det eksempelvis spredning av nedrykks- og opprykkslagene såvel som de tre andrelagene. Så sikter man seg naturlig nok inn på noen gode lokaloppgjør med publikumsappell, men også at det skal by på noen nye og spennende oppgjør.

I Norsk Tipping-ligaen er reisekostnader et avgjørende punkt for oppsettet de seks avdelingene. Men «kabalen» går ikke opp rent geografisk – når 84 lag fra Bjørnevatn (Kirkenes) i nord til Vindbjart (Vennesla) i sør skal fordeles. Det gjør at NFF nok fordeler belastningen på reiser, samtidig som det er et mål at alle får flest mulig lokaloppgjør.

Men trolig blir det både skuffede og svært fornøyde klubber når de får oppsettet på medlemsmøtet.

Det skjer altså eksakt kl. 12:00.

Fotballpresidenten åpner – lisens presenteres

Fotballpresident Terje Svendsen

NFF er også representert på møtet på flere andre poster. Det hele åpnes kl. 10:00 med besøk av president Terje Svendsen og generalsekretær Pål Bjerketvedt kommer i spissen for forbundsledelsen.

Og NFF kommer altså tilbake kl. 12, da ved direktør i konkurranseavdelingen Nils Fisketjønn. Og igjen kl 13.45 – da seksjonsleder Rune Nordhaug kommer og forteller om planene for innføring av klubblisens i PostNord-ligaen 2018 – en sak som Divisjonsforeningen har vært tett involvert i, og et punkt som også er ønsket i klubbene.

Lisens er i seg en bekreftelse av det nivået denne ligaen nå har fått, og således noe som vil bidra til profesjonaliseringen av klubbdriften ytterligere. Bærekraftig økonomi, sportslige og arrangementsmessige krav blir også en del av en lisens – som dog på en del punkter vil bli noe lettere  i kravene.

Inspirasjon og klubbsaker

Dette femte og siste store medlemsmøtet i 2017 ser også frem mot fellessaker i 2018, mange viktige sådanne. Det blir foredrag om idrettens helsesenter ved Espen Rooth og hvilket tilbud som ligger her for behandlinger og forsikringer.

Og det blir en inspirerende og underholdende runde når Per Anders Nordengen bruker humor og alvor i sin smakebit på ledelse, endring og begeistring under overskriften «Livet er like spennende som en fotballkamp».

En overraskelse – av den særs positive sorten – blir det også for noen av klubbene.

Det på en lørdag der det offisielle programmet varer fra kl 10.00-16.00 – men der mulighetene til å høste mer verdifull informasjon og ikke minst viktig dialog mellom klubbene gjør at mange blir igjen på den uformelle delen av programmet.

Ideer til inntektsbringende tiltak blir det også her.

Spekket helg

Det på en helg som inneholder mange spennende poster. Fredag er det lederseminar på Ullevaal, mens «Trener-Norge» er samlet til cupfinaleseminar hele helgen. Cupfinalen blir da også avslutningen på helgen der over 100 klubbledere nok er i full gang med planleggingen av 2018, vel vitende om hvem man skal møte i ligaene som fikk betydelige løft i år, et løft som skal fortsette både i PostNord-ligaen og Norsk Tipping-ligaen i 2018.