Neste fredag og lørdag samles klubbene i Divisjonsforeningen til terminliste- og medlemsmøte. Her er det fullspekkede programmet for to dager som betyr mye for sesongen 2018.

Divisjonsforeningen vokser stadig. I 2017 ble medlemstallet nær doblet til 93. I år er det 95 klubber som sammen med noen andrelag utgjør PostNord-ligaens to og Norsk Tipping-ligaens seks avdelinger. Altså totalt 112 lag på disse to viktige utviklingsnivåene for norsk fotball.

Og en viktig del av dette møte er spesifikk informasjon og konkret planlegging av sesongen 2018. Fredagen brukes det derfor tid på terminlistemøte på begge nivåer – for at klubbene skal avtale eksakte kamptidspunkter.

Det både for å optimalisere arrangementene, tilpasse til flytider og med det spare reisekostnader og ellers finne optimale kamptider. Noen kamper er dog låst, så som de to siste serierundene. Men ellers kan, om klubbene enes, mye justeres på de til sammen 1.456 kampene på de to nivåene.

Se den foreløpige spilleplanen for PostNord-ligaen her.

Se den foreløpige spilleplanen for Norsk Tipping-ligaen her.

Men kamptidspunkter er slett ikke det eneste av betydning disse dagene (detaljert tidsskjema i vedlegget til denne saken).

På fredag 12. januar står blant annet følgende på programmet:

• Amedia informerer om sine planer for streaming og tv-kamper – noe som i 2018 også inkluderer mange kamper i Norsk Tipping-ligaen (i tillegg til alle i PostNord-ligaen)
  • Krav til såvel sikkerhet som areaner, turneringsbestemmelser, media og medisinsk mm
  • PostNord-klubbene får en siste oppdatering om den planlagte innføringen av klubblisens på det nivået.
  • Reisetilskudd og sponsorater blir det også informasjon om.

Lørdag 13. januar skjer det også mye viktig for klubbene – som dette:

• Det blir informasjon om begge ligapartnernes tanker for sesongen, og både Norsk Tipping og PostNord har ambisjoner om tiltak for å løfte rammene rundt kampene.
  • Det blir informasjon om Ligadeltagerkontrakt, som tenkes innført på begge nivåer – slik det er det i Toppserien, Eliteserien og OBOS-ligaen. Det blir et viktig grep for å videreføre profasjonaliseringen av satsningene rundt disse ligaene også.
  • Viktige klubbsaker mot det kommende Forbundstinget diskuteres også.
  • Regler og retningslinjer – og ikke minst arbeidet med sportslig utvikling på kamplederne, presenteres fra dommerseksjonen
  • Så blir det to viktige saker for klubber som er viktige og sentrale bærebjelker i lokalsamfunn og regioner fra hele Norge:
    • AntiDoping Norge kommer med et spennende foredrag som peker inn også på vår idrett – ikke minst på bevissthet for utøvere på «utenomsportslige» forhold. NFF er blitt «Rent Særforbund» og Divisjonsforeningen vil ta dette virkelig på alvor.
    • Kampfiksing og retningslinjer rundt et spillmarked som bare for våre klubbers nivåer beregnes til milliardomsetning vil også gi noen aha-opplevelser
  • Og så er klubbdeling og utveksling av erfaringer en viktig del av landets største klubbfellesskap. Denne gang kommer Elverum med ferske erfaringer og hva de tar med seg etter ett år på nivået over.

Deling og erfaringsutveksling blir det også mye av utenom det offisielle programmet på slike samlinger. Det både i pauser, i «rundt-bordet-diskusjoner» og utover en fredagskveld, der NFF inviterer alle til en felles middag.

Divisjonsforeningens møteplasser blir stadig større og viktigere. Her er litt om 2018:

• Samlingen 12.-13. januar er den første av fem planlagte storsamlinger.
  • Fredag 2. mars blir det årsmøte med påfølgende medlemsmøte. Det er dagen for Fotballtinget, som går 3. og 4. mars.
  • 9.-10. juni (dato ikke endelig spikret) blir det medlemsmøte/ ledersamling
  • August/september blir det medlemsmøte / lederutviklingshelg
  • 1.-2. desember blir det medlemsmøte / cupfinaleseminaret
  • Disse fem hovedsamlingene er de største og viktigste møteplassene for klubbene, men det både hr vært og blir regionale samlinger i enkelte områder, det jobbes med fagsamlinger og vil etableres faggrupper som jobber frem saker på områder som sport, marked og arrangement – på vegne av og som da legges frem for det store DF_fellesskapet

Og den første samlingen kommer altså allerede kommende helg – to dager som er satt sammen gjennom godt samarbeid med DF og NFF og med partnerne. Det er møteplikt på dette, og NFF betaler reisen for en person fra hver klubb til denne samlingen. Kostnader utenom reise og opphold er i utgangspunktet alltid gratis for klubbene på DFs seminarer / medlemsmøter. Det gis også noe støtte til deltagelse på eksempelvis Forbundsting og utviklingsaktiviteter.

Et detaljert program – som også er sendt klubbene – for 12. og 13. januar finnes vedlagt.

Seminar_PN_NT_Program