Suksess i serieinnledningen legges fort bort denne uka – slik de som har slitt i starten av sesongen, ikke får tid til å slikke sine sår. For mai betyr tette kamper – og cupfest midt i uka.

Raufoss jublet for sin tredje strake serieseier i helgen. Laget har begynt strålende – og står med 9 poeng, 12 scoringer og null baklengs så langt i serien.

På bildet over jubler tremålsscorer (!) Anton Henningsson i 3-0-seieren mot Stabæk 2. (foto: raufossfotball.no)

Men tirsdag går turen til Kongsvinger og andre runde i NM for Christian Johnsens lag.  Det kan meget vel gå bra for serielederen i PostNord-ligaens avdeling 1 – i hvert fall hvis Henningson & co fortsetter å finne veien til scoringer samtidig som de altså har vært potte tett bakover.

Og nå møter de et Kongsvinger som har slitt, og som mandag avsluttet samarbeidet med trener Hans-Erik Eriksen

Jubileumsfest

Tøffere – men nok enda morsommere i forhold til publikum – blir det for Grorud, som også spiller sin andrerundekamp på 1. mai. Også Eirik Kjønøs lag har begynt sesongen med tre strake seiere, men tirsdag kommer selveste Vålerenga på besøk til Groruddalen.

Det blir garantert folkefest for et lag og en bydel, der idrettslaget på mange måter får sin jubileumsfeiring denne kvelden. Grorud IL fyller nemlig 100 år i år.

Vil videre

Klubben ønsket seg Vålerenga, og fikk altså det. Men for mange av kollegene i PostNord-ligaen var håpet nå å få en motstander som kan slås også i denne andrerunden (så får heller folkefesten komme i 3. runde).

– Vi vil gjerne ha Jerv, sa Egersunds daglige leder Kenneth Andersen før oppsettet kom. Og ble bønnhørt. For onsdag kommer nettopp Jerv til Idrettsparken i Egersund – og selv om gjestene er naturlige favoritter, er et avansement innen rekkevidde for et EIK-lag som nok har skuffet litt i serieinnledningen. 1 poeng på 3 kamper er under pari – uten at altså Grimstad-laget bør tro på lett avansement når de reiser vestover.

Egersunds ene poeng kom i lokalderbyet mot Bryne – et lag som skal ut i nytt lokalderby i cupen. For de får besøk av storebror Viking onsdag. Dog ikke mer storebror enn at Bryne vant treningskampen dem i mellom 2-0 i vinter.

Mye folk blir det uansett på Jæren.

Trenerprofiler på begge sider

Det bør bli ny folkefest i Fredrikstad mot Odd

Slik det garantert også blir det i Fredrikstad. De samlet 5.691 tilskuere i sin eneste hjemmekamp så langt – serieåpningen mot Asker. Og onsdag kommer eliteserielaget Odd over fjorden for å kjempe om cupavansement. Det blir en duell mellom to av landets mest meritterte trenere Per-Mathias Høgmo og Dag Eilev Fagermo. Men også mellom to lag der to divisjoners forskjell fort kan viskes ut i en slik cupkamp.

Der kan det som, i hvert fall på papiret, fort kan sees på som en cupbombe smelle. Slik det kan komme overraskelser mange steder når totalt 21 PostNord-liga og 11 Norsk Tipping-ligalag – samt ett lag fra 4. divisjon, skal ut i denne NM-runden.

To PostNord-dueller

To steder møtes to lag fra PostNord-ligaen: På Elverum, der serieleder i avdeling 2 KFUM (også 9 poeng på tre kamper) kommer på besøk. Og i Narvik, der Mjølner får besøk av Stjørdals-Blink.

Mens det for øvrig ligger an til mang en publikumstreffer utover de ovennevnte. Som eksempelvis når Lysekloster får besøk av Haugesund,  Steinkjer får besøk av Rosenborg, Arendal av Start, Brattvåg av Molde, Lørenskog gjestes av Lillestrøm, Valdres av Strømsgodset og Sotra får besøk av Brann.

Det handler om verdifulle kroner inn på tilskuerbudsjettet – men også en tro på at det er mulig å gå videre.

Se kampene direkte

Det selv om lagene fra Eliteserien og OBOS-ligaen naturlig nok er store favoritter de fleste steder. Skal vi tro odds-setterne fra Norsk Tipping er det bare to steder det vurderes som et åpent oppgjør

Det når Hødd tar imot et Florø-lag som står med tre strake tap i OBOS-ligaen. Og når Alta får besøk av et Tromsdalen som har slitt i innledningen i OBOS-sesongen.

Men det er nok langt flere som vil hevde at divisjonsforskjellene er langt mindre enn det den oddsen skulle tilsi.

Se hele cupoppsettet her.

Du kan se de aller fleste oppgjørene direkte på stream gjennom abonnement på en Amedia-avis eller på Nettavisens NA+-løsning.

Her er oversikten over kampene som sendes direkte